Förebygga förkylning

Som vuxen är det normalt att bli förkyld en eller ett par gånger varje år. Men ibland kan du behöva undvika att bli förkyld och då kan du försöka förebygga infektioner på olika sätt.

För att undvika en förkylning krävs ett bra immunförsvar. Det får du bland annat genom att träna måttligt, äta varierat, sova ordentligt och stressa mindre. Det finns förstås inga garantier för att undvika smitta, men här är några enkla tips på hur du kan försöka att undvika att bli förkyld.

  • Tvätta händerna ofta, både före och efter måltiden
  • Använd handsprit om du inte har tillgång till tvål och vatten
  • Försök att sova ca 7-8 timmar per natt
  • Varva ner när du kan och försök att inte stressa för mycket
  • Träna måttligt och regelbundet
  • Ät varierat och njut av frukt och grönt

Tvätta händerna ofta

Bra handhygien är det absolut viktigaste för att förhindra smittspridning i förkylningstider. Tvål och vatten fungerar bra som rengöring. Tvätta gärna händerna ganska länge och se till att tumvecken blir ordentligt rena. Har du inte tillgång till tvål och vatten kan du använda handsprit istället. Gör rent händerna innan du ska äta och undvik att torka händerna på gemensamma handdukar av frotté eller tyg, i synnerhet under förkylningsperioder. Känner någon i familjen av förkylningssymtom kan det vara klokt att istället använda pappershanddukar och pappersnäsdukar. 

Träna lagom

Genom att träna regelbundet kan du få ett starkt immunförsvar som skyddar dig mot virus och bakterier. Men träna inte för hårt, då kan du istället bryta ner immunförsvaret och lättare få infektioner.

Håll lite avstånd

Det kan vara bra att hålla lite avstånd till andra under förkylningstider. Kan du promenera istället för att ta bussen kan det vara ett bra tips. Många förkylningsvirus sprider sig nämligen i en radie på en till två meter i luften när någon hostar eller nyser.

Bli rökfri

Att försöka bli rökfri är bra av flera skäl. När det gäller att undvika förkylningar så kan rökning skada slemhinnor och flimmerhår så att virus och bakterier lättare når lungorna. Rökning ökar även risken för svåra infektioner och kan även försämra immunförsvaret.

Sov gott

Du kan också klara dig bättre i förkylningstider om du försöker att sova ordentligt. Genom att sova ca sju-åtta timmar per natt och inte stressa klarar du dig bättre i förkylningstider. Det går att stressa under en kortare tid, men gör du det under en längre period sliter det på immunförsvaret och du kan lättare få infektioner. Försök att känna efter och upptäcka dina egna varningssignaler så att du kan varva ner. Om du har svårt att slappna av finns det olika appar för din mobiltelefon och hjälpmedel på apotek som du kan prova.

Fyll på med vitaminer

Brist på vitaminer och mineraler kan skapa en obalans i din kropp. Därför är det viktigt med en allsidig kost som innehåller vitaminer, mineraler, proteiner, kolhydrater och goda fetter. För att kompensera för kroppens brist på solljus under vintern kan vi behöva få i oss lite extra D-vitamin. Det gör du bäst genom att äta oljor och fett som innehåller D-vitamin. Försök också att vistas ute i ljuset en stund varje dag. Om du vet med dig att du inte brukar äta varierat, bör du i första hand försöka se över dina kostvanor. Den som under en begränsad period inte äter en allsidig kost, eller inte får i sig tillräckligt med vitaminer och mineraler, kan komplettera med kosttillskott.

Produkter som kan förebygga

Det finns även produkter som kan hjälpa dig att förebygga förkylningar. Att fylla på med vitaminer som t ex D-vitamin hjälper dig att stärka immunförsvaret. Du kan också prova att använda förebyggande halsspray som gör att bakterier och virus inte fastnar lika lätt på slemhinnorna. Vill du lindra förkylningssymtom kan produkter med echinacea (solhatt) hjälpa. Fråga ditt apotek om vilka produkter som passar dig bäst.