Vitaminer & mineraler

Det pratas ofta om hur bra det är att få i sig alla viktiga vitaminer och mineraler, men vad är vitaminer och vad är mineraler? Det enda som många vet är att kroppen behöver vitaminer och mineraler för att den ska kunna fungera som den ska. Dock är det bara vissa vitaminer som kroppen kan lagra, andra behöver vi få i oss regelbundet. Fortsätt läsa för att lära dig vilka!

Vad är vitaminer

Det finns flera viktiga vitaminer som vi behöver för att vår kropp ska fungera och vara frisk. Vitaminerna går att dela in i två kategorier vattenlösliga vitaminer och fettlösliga vitaminer. Vattenlösliga och fettlösliga skiljer sig åt i hur de löses upp och stannar kvar i kroppen.

Vattenlösliga vitaminer

Vattenlösliga vitaminer löses upp precis som det låter, med hjälp av vatten. Detta gör det lätt för kroppen att ta upp, men också lätt för kroppen att göra sig av med eftersom det rensas ur kroppen när man kissar. Vattenlösliga vitaminer kan således inte lagras i kroppen, vilket gör det viktigt för oss att fylla på med viktiga vitaminer dagligen.

Vattenlösliga vitaminer:
• Biotin (även kallat vitamin B7 eller vitamin H)
• C-vitamin (askorbinsyra)
• Folat (vitamin B9, folsyra)
• Niacin (vitamin B3)
• Pantotensyra (vitamin B5)
• Riboflavin (vitamin B2)
• Tiamin (vitamin B1)
• Vitamin B6 (pyrodoxin)
• Vitamin B12

Fettlösliga vitaminer

Fettlösliga vitaminer löses upp med hjälp av fett, vilket gör de något svårare för kroppen att lösa upp tillskillnad från de vattenlösliga. Fettlösliga vitaminerna binder sig i fett och tas upp i tarmen genom blodet, vilket också gör det möjligt för kroppen att lagra. Det finns både fördelar och nackdelar med att vitaminer kan lagras i fettet. Det positiva är att vi kan gå längre perioder utan att vi behöver fylla på våra fettlösliga vitamin depåer. Det negativa är att det går att få i sig större mängder än kroppen kan hantera, vilket kan leda till skadliga överdoser. Fettlösliga vitaminer rensas så småningom ut ur kroppen via vår avföring.

Fettlösliga vitaminer:
• A-vitamin
• D-vitamin
• E-vitamin
• K-vitamin

Vad är mineraler

De flesta vet att det finns flera olika mineraler, men vad är mineraler? Mineraler är ett fast ämne som förekommer i naturen och är definierat genom sin kemiska sammansättning och kristallstruktur. Kroppen kan inte själv tillverka mineraler utan det är något vi måste få i oss via vår kost. Mineraler delas in i två grupper: mineraler och spårämnen. Grupperna baseras på den mängd vi behöver få i oss av olika mineraler där gruppen "mineraler" innebär att vi behöver få i oss en större mängd och gruppen "spårämnen" innebär att vi behöver få i oss en mindre mängd.

Mineraler: kalcium, fosfor, kalium, svavel, natrium, klor och magnesium.

Spårämnen: Järn, zink, selen, krom, fluor, jod, kobolt och koppar

Vad gör mineraler i kroppen

Så vad gör mineraler i kroppen? Alla mineraler i kroppen har olika funktioner och är viktiga på olika sätt. Men de viktigaste mineralerna för kroppen är kalcium, järn, jod, fosfor, selen, zink, koppar, krom och magnesium.

Kalcium

Är viktigt för att bygga starka tänder, skelett och bidra till normal cellfunktion. Du kan hitta kalcium i grönsaker, bönor, nötter och mjölk med mer.

Järn

Finns i vårt blod och är viktigt för för kroppens transport av syre. Järn finns i animaliskt blod, bönor, linser, nötter, grönsaker med mer.

Jod

Jod hjälper kroppen att bibehålla en normal ämnesomsättning och bidrar till tillverkningen av hormon i sköldkörteln. Du kan hitta jod i mejeriprodukter, ägg, med mer samt är ofta tillsatt i salt.

Fosfor

Är en mineral i kroppen som bidrar till stark benvävnad och starka tänder. Fosfos finns i havregryn, mjölk, äter med mer.

Selen

Selen är viktigt för kroppens immunförsvar och antioxidantförsvar. Selen kan hittas i fisk, skaldjur och spannmålsprodukter med mer.

Zink

Även zink är viktigt för vårt immunförsvar samt för vår hud. Zink finns i frön, kött, leverpastej och spannmålsprodukter med mer.

Koppar

Koppar är en mineral i kroppen som är viktig för produktionen av röda blodceller. Koppar finns i kakao, fröer, nötter, gröna grönsaker, torkade baljväxter med mer.

Krom

Krom hjälper kroppen att bibehålla en normal sockernivå och finns i fullkornsprodukter, nötter, mandlar, fisk och kött med mer.

Magnesium

Är viktigt för kroppens förbränning av kolhydrater, normala nervfunktion och för vår energi produktion. Magnesium kan hittas i gröna grönsaker, baljväxter, mjölk, nötter och fisk med mer.

Behöver du hjälp att välja kosttillskott och omega 3 kan du alltid kika på våra rådgivningssidor eller besöka våra butiker, så hjälper vi dig hitta rätt.