Omega-3

Hur mycket fisk måste jag äta för att få i mig tillräckligt med Omega-3? Kan jag äta tillskott av Omega-3 när jag är gravid? Vad är egentligen skillnaden på Omega-3 och Omega-6? Vi har frågat experterna hos Pharbio.

Vad är Omega-3?

Omega-3 är fettsyror som återfinns i naturen, men även i olika former av kosttillskott. Kroppen kan inte producera Omega-3 själv och därför behöver vi få i oss det genom vår kost.

Hur mycket fisk måste jag äta för att få i mig tillräckligt med Omega-3?

Det beror helt på vilken fisk du äter. Om du äter fet fisk så som lax, makrill eller sill så är det tillräckligt med två måltider per vecka. Detta förutsatt att du äter normal mängd övrig kost. Väljer du mager fisk så som exempelvis kolja, torsk eller gädda skulle du behöva äta motsvarande två portioner dagligen! Äter man fisk 2-3 gånger per vecka och en av dessa portioner är fet fisk så får man i sig tillräckligt med Omega-3.

Vad är egentligen skillnaden på Omega-3 och Omega-6? 

Både omega-3 och omega-6 är fettsyror som spelar viktiga roller för kroppens funktioner. Omega-6 är särskilt viktigt för en normal tillväxt och utveckling hos barn. Omega-3 är viktigt för hjärtat och hjärnans funktioner, och bidrar även till att bibehålla en god syn.

Kan jag äta tillskott av Omega-3 när jag är gravid?

 Ett dagligt intag av omega-3 är en god vana när man är gravid. Forskning har visat att fettsyran DHA som finns i omega-3 fyller en viktig funktion för barnets centrala nervsystem. De essentiella omega-3-fettsyrorna i fisk bidrar till normal utveckling av hjärnan och synen hos fostret. Om du har frågor om tillskott under graviditeten är ett gott tips att fråga din barnmorska.

Finns Omega-3 endast i fisk?

Det är viktigt att veta att omega-3-fettsyror även finns i andra livsmedel än fisk och skaldjur. En bra källa är rapsolja som man kan använda vid stekning. Rapsolja innehåller hög halt av omega-3. Grönsaker generellt innehåller en viss mängd av dessa fetter men då behöver kroppen omvandla dessa vegetariska omega-3-fettsyror (alfalinolensyra) till den typ som man får direkt via fet fisk. Detta gör att det kan finnas ett behov av att tillföra tillskott av omega-3 från fisk om man inte äter fet fisk minst 2 gånger i veckan.