Löpträning

Löpträning är en bra träningsform som kan utföras varsomhelst av nästan vem som helst, allt som behövs är två friska ben och ett par bra skor så är du redo. För maximera din löpträning kan du ta del av våra råd och tips inför nästa löppass.

Löpträning är en träningsform som många uppskattar av olika skäl. Vissa använder träningsformen för att gå ner i vikt medan andra uppskattar den för att de tycker det är roligt att delta på löplopp. Om du istället försöker gå upp i vikt är det bättre att fokusera på styrke träning snarare än löpträning.

För att få ut så mycket som möjligt av din löpträning Bör du tänka på följande:

  • Få till rätt teknik. Det är många som tror att det bara är till att gå ut och springa men det finns flera olika tekniker och upplägg för att uppnå ett så bra lopp som möjligt.
  • Använd rätt strumpor. Genom att använda bra strumpor kan du både minska risken för skoskav och du kan kan uppnå en bättre fothälsa genom att använda material som låter dina fötter andas. Genom att inte få skavsår kan du maximera din löpträning och uppnå bättre tider på dina löppass.
  • Drick vatten under dagen. För att orka ett lopp behöver du ha tillräckligt med vatten och mineraler i kroppen för att kunna prestera till fullo.
  • Kolhydratladda inför längre löppass och löplopp. För att orka längre lopp kan det vara en idé att börja kolhydratladda en vecka innan själva loppet. Det innebär att du tillför extra mycket kolhydrater i din kost. När du kolhydratladdar behöver du även dricka mer vatten.
  • Du har en dagsform. Ibland har vi toppar och dalar när vi motionerar och det är helt naturligt. Kroppen är inte en robot som alltid presterar samma utan påverkas av din kost, hälsa och omvärld. Är du stressad eller trött kan du exempelvis prestera sämre än vanligt.
  • Tejpa foten om du stukar den. Att tejpa en stukad fot gör att det bildas ett tryck mot vävnaden som förbättrar metabolismen, vilket bidrar till att svullnader och smärta lindras. Detta kan i sin tur leda till att din skada läker snabbare och du kan inom kort ta dig ut i löpspåret igen.

Reflexväst löpning

Löptränar du året runt oberoende av kyla eller mörker? Då är det bäst att bära en reflexväst vid löpning. Genom att ha på dig en reflexväst vid löpning minskar du risken att bli påkörd. Det finns flera reflexvästar som är framtagna för just löpning, du kan använda dom till vardags eller under lopp.

Kosttillskott löpning

När du tränar inför ett löplopp är det bra att ladda kroppen med kosttillskott för löpning för att hjälpa kroppen prestera till fullo. Att använda rätt kosttillskott och vätskeersättning vid löpning är som att använda löparskor, något som behövs för att kunna maximera din prestation. Genom att ladda upp med kosttillskott inför löpning och hjälpa kroppen med återhämtning efter löpträning eller löplopp får du bättre förutsättningar för att kunna fortsätta prestera och bygga på din kondition, uthållighet och styrka. Tänk även på att ta vätskeersättning efter löpning under sommarens varma månader eller om du svettas extra mycket under ett löppass.