Skydda dig i solen

Solen, livsviktig för vår hälsa och samtidigt den främsta orsaken till olika former av hudcancer. Vi hjälper dig att hitta en hälsosam balans i ditt förhållande till solen.

Solens goda egenskaper

Det är aldrig positivt att bränna sig eller att sola alltför intensivt, men solens strålar behövs för vår hälsa. Omfattande studier publicerade av Karolinska institutet visar att kvinnor som solar generellt lever längre än de som undviker solen. Även risken att drabbas av icke cancerrelaterade sjukdomar som till exempel hjärt- och kärlsjukdom och typ 2-diabetes är lägre för de som har för vana att vistas måttligt i solen.

Solen verkar även energigivande och många känner stort välbefinnande både psykiskt och fysiskt när solen lyser och värmer. De som lider av vissa hudsjukdomar, som exempelvis psoriasis, får dessutom lindring av solens strålar.

Det viktiga D-vitaminet

Sedan länge har man känt till att D-vitaminbrist hos vuxna kan leda till benskörhet och på senare tid har intresset för D-vitamin och dess eventuella koppling till en rad andra sjukdomar ökat. Vitaminet återfinns i livsmedel som makrill, lax och strömming; ägg och mejeriprodukter, men bildas även i huden vid direktkontakt med solens strålar. Notera att endast cirka 10-15 minuter i solen räcker för att täcka in dagsbehovet för de flesta hudtyper och att solkräm inte hindrar denna process. Kroppen kan sedan lagra sommarens D-vitamin några månader in på hösten.

Solens skadliga strålar

Det finns tre typer av UV-strålar, beroende på dess våglängd: UVA, UVB samt UVC (där UVA har längst våglängd och UVC kortast). De olika våglängderna har olika förmåga att orsaka skada och generellt kan man säga att skadeverkan är större ju kortare våglängden är.

Ozonskiktet absorberar i princip all UVC-strålning och även en stor del av det vi kallar UVB. Ner till jordytan kommer således varierande mängder UVA och UVB. Huden producerar ett pigment som heter melanin för att skydda sig mot denna strålning, vilket är vad som gör oss solbrända. Både UVA och UVB bidrar till pigmentbildningen, men framförallt UVB på grund av dess kortare våglängd. Båda kan orsaka hudskador, påskynda hudens åldrande och leda till förändringar i våra celler som i värsta fall kan ge upphov till cancer. 

Tänk på! En redan skadad hud i form av solsveda och/eller torr eller flagnad hud löper större risk för skador än en frisk, mjuk hud. Var därför noga med att smörja in kroppen även efter sol, så håller du huden mjuk smidig samtidigt som du stärker hudens naturliga skydd.

Solarium

Att innan en semesterresa skaffa en "grundfärg" i ett solarium ger en falsk trygghet. Solariet i sig bidrar till risken för hudcancer och färgen från solarier skyddar inte mot solens strålar eftersom UV-sammansättningen är annorlunda.

Strålskyddsinstitutet rekommenderar att barn och unga under 18 år inte ska sola i solarium alls.

UV-index

UV-index är ett mått på hur farlig solens strålning är. Indexet är beroende av årstid, tid på dygnet och ozonskiktets tjocklek. I Sverige uppnås ca 7-8 på denna skala mitt på dagen under en högsommardag. Nära ekvatorn kan de högsta värdena gå upp till 15. Vid värden över 3 bör du skydda huden om du vistas under bar himmel en längre tid, lite beroende på hudtyp.

Tips! SMHI presenterar prognos för UV-index på SMHI.se i samarbete med Strålsäkerhetsmyndigheten.

Sola klokt!

Om du nu vill dra nytta av solens hälsobringande effekter men undvika att exponera dig för den på ett sådant sätt som kan öka risken för cancer finns det några saker du bör tänka på. Till att börja med, fundera lite över din hudtyp. Olika hudtyper klarar nämligen olika mängd sol.

Hudtyp

Generellt brukar man dela in de olika hudtyperna i sex varianter beroende på hur väl de tål solens UV-strålning. En person med mycket ljus hud som aldrig blir brun utan alltid röd löper störst risk att skadas av solens UV-strålar medan en person som är född med mycket mörk hudfärg oftast tål solen bra och sällan får några allvarliga hudsjukdomar till följd av den.

Ju ljusare hud du har, desto försiktigare bör du således vara i solen. En person med ljus hy bör skydda sig med kläder, solglasögon och keps eller solhatt med brätten samt kompletterande solskyddsmedel med hög faktor på oskyddad hud. Även om du är av sådan hudtyp att du sällan bränner dig i solen bör du ta det försiktigt i början av säsongen eller om du reser till platser med starkare sol.

Tänk på! Barn är mer känsliga för solens skadliga UV-strålar än vuxna och bör skyddas extra omsorgsfullt. Barn som bränner sig i solen löper dessutom högre risk att drabbas av cancer som vuxna. Läs mer om Barn och sol.

Solskydd i form av kläder

Säkrast skydd ger heltäckande kläder av kraftigt tyg, till exempel jeanstyg, som inte släpper igenom något UV-ljus alls. En vit tunn t-shirt släpper igenom en del och kan motsvaras av en faktor på ca 7-10. Att sitta i skuggan ger ett visst skydd, men tänk på att en stor del av strålningen ändå når dit via reflektion.

Solskydd i form av solkräm

Solkräm är ett bra sätt att skydda sig mot solens strålar när du inte vill eller kan ha heltäckande kläder, eller på de delar som oftast är oskyddade som ansikte, nacke, händer och fötter. Det är viktigt att börja med en hög solskyddsfaktor som skyddar mot såväl UVB som UVA-strålar och att smörja på rikligt för att uppnå full effekt. Enligt Läkemedelsverkets rekommendationer bör vuxna använda en full näve solskyddskräm för att skydda kroppen. Krämen skall helst appliceras innan du går ut i solen och tänk på att du måste smörja igen efter någon timme om du är ute en längre stund eller efter bad. 

När kroppen byggt upp ett eget skydd senare på säsongen, kan man långsamt trappa ner.

Tänk på! Gamla solskyddsprodukter kan ha förlorat sin effekt och skyddar då inte som de utlovar. Produkterna håller längre om de förvaras svalt, så förvara dem hellre i kylväskan än att lämna dem liggande i solen.