Ögonvård

Det är få som funderar över ögonvård förens de är i behov av den. Eftersom ögonen tar in 80 procent av de intryck vi ta in under dagen är det inte konstigt att vi känner oss mycket påverkade när synen begränsas eller upphör. Det samma gäller problem med öronen, att ha en vaxpropp eller andra besvär som gör att allt låter annorlunda kan vara både smärtsamt och irriterande. Vi vill hjälpa dig ta hand om dina ögon och öron, ta del av våra tips för att ta vara på dina sinnen.

Ögonbesvär

Ögonbesvär kan bero på flera olika saker och det kan vara allergi, en vagel, torra ögon, synfel eller en infektion. För att bidra till en långvarig god syn kommer här 5 tips på vad du kan göra i vardagen för en bättre ögonhälsa.

  1. Bär solglasögon. Genom att ha på dig solglasögon när det är mycket ljust eller soligt utomhus förebygger du god ögonhälsa och minskar risken för framtida problem med ögonen. Solglasögon minskar nämligen negativ inverkan från den ultravioletta strålning som solen skickar ut och som har en negativ påverkan på hornhinnan och näthinnan. Detta är en skada som kan byggas upp under längre tid, vilket gör det viktigt att alltid skydda dina ögon.
  2. Sov inte med kontaktlinser. De flesta kontaktlinser är inte framtagna för att att du ska sova med dom. Kontaktlinser som inte är framtagna för att kunna sova med begränsar syretillförseln till hornhinnan och kan leda till hornhinneödem och sår. Om du inte aktivt steriliser dina kontaktlinser dagligen kan du även få bakterie- och virusinfektioner.
  3. Gnugga dig inte i ögonen. Ögonbesvär kan komma från att du gnuggar dig i ögonen och kontaminerar ögonen med bakterier och ämnen som är allergiframkallande. Detta kan i sin tur leda till inflammationer och en rad olika allergier. Om du måste gnugga dig i ögonen, gör det i samband med att dina händer är nytvättade.
  4. Sitt inte för länge vid datorn. Vi kan inte prata om problem med ögonen utan att nämna skärmar. Användning av mobiler, surfplattor och datorer kopplas till flera ögonbesvär som kommer på senare år. Våra ögon är inte evolutionärt anpassade för att den typ av ljus som kommer från skärmar i kombination till det nära avstånd vi har till dom. För att minska risken att drabbas av nedsatt syn senare i livet på grund av din skärmtid kan du göra synövningar dagligen och minska din tid framför skärmen.
  5. Sov inte med smink. Att sova med smink har inte bara konsekvenser för din hy utan kan även orsaka ögonbesvär. Smink innehåller kemikalier som kan orsaka irritation och vaglar. Eyeliner och maskar appliceras på ett område som tillför syre till ögat och genom att blockera syretillförseln kan du få inflammation och mörka ringar. Tips är även att inte applicera smink på den inre delen av ögonlocket eftersom det är där tårkanalen bland annat sitter.

Problem med öronen

Att drabbas av öronbesvär är vanligt förekommande hos både barn och vuxna och kan bero på olika orsaker. Generellt går problem med öronen över av sig själv men i vissa fall kan du behöva få hjälp och behandling för dina öronbesvär.

Du bör kontakta vårdcentralen om du eller ditt barn har följande ögonbesvär:

  • Du har haft ont i örat i mer än ett dygn.
  • Din hörselgång är svullen och irriterad och besvären har inte gått över efter två dygn.
  • Det rinner vätska ur ditt öra.
  • Du hör plötsligt sämre på örat.
  • Du har en lockkänsla i örat, försämrad hörsel, ringningar eller pip i öronen som inte har gått över efter tre månader och fick det i samband med en öroninflammationen.

Vill du lära dig mer om öronbesvär kan du klicka dig vidare här!