Tips för en julmage i balans

Till jul blir det lätt mycket av alla goda maträtter, kakor och godsaker. Julen är kanske också den högtiden som vi stressar mest inför. Här samlar vi tips för dig så att du kan behålla en lugn mage under julen och tiden efteråt.

Julmaten och magen

Att många känner sig stressade och trötta inför jul är ett tecken på att vi glömmer bort oss själva mitt i alla förberedelser. Magen är särskilt känslig för stress och tillsammans med att detta är högtiden som kan vara utmanande för magen både med fet mat och bubblig dryck kan vi behöva ta hand om oss lite extra under julen. Undvik stressen genom att ta bort så många "måsten" som möjligt och tänk att julen är till för dig, inte att du är till för julen. Låt den vara årets höjdpunkt för vila och rekreation!

Besvär med halsbränna?

En del julmat kan ge halsbränna. Det bästa är att undvika fet mat, alkohol, juice och kaffe. Om du trots allt får besvär med halsbränna och sura uppstötningar finns det produkter som ger lindring. Det finns läkemedel som neutraliserar magsyran och andra läkemedel som minskar magsyran. Läkemedel som neutraliserar magsyran är lämpliga att ta om man får lättare besvär efter en måltid. De verkar snabbt men har en relativt kortvarig effekt. Den typen av läkemedel som minskar magsyran bör användas när man har halsbränna flera dagar i följd. Vid långvariga besvär, längre än två veckor, ska man alltid kontakta sjukvården.

Får du lätt gasig mage?

Julens alla sorters kål är bra mat, särskilt brysselkål och grönkål. Dessa råvaror är nyttiga men kan ge upphov till gaser i magen. Gasbesvär är oftast inte farligt. Lider du av gaser och vill äta maträtter med råvaror som kan ge uppsvälld mage finns det produkter på Apoteksgruppen som förebygger och lindrar besvären.

Motion och fibrer mot trög mage

Lång julledighet kan innebära mycket stillasittande och ge problem med trög mage. Motion gör att innehållet passerar lättare igenom tarmen. Vårt bästa tips för att hålla i gång magen under högtiden är att ta promenader varje dag.

Genom att öka mängden fibrer i maten kan du också minska risken för förstoppning. Fibrer binder till sig vätska, så tänk på att dricka extra mycket vatten. Det finns även produkter mot tillfällig förstoppning som du kan använda om man trots åtgärderna inte lyckats få i gång magen.

Fira jul borta?

Ska du bort i jul? Kanske gör detta din mage extra orolig. Då kan det vara skönt med produkter som hjälper till med det. Se till att ha med dig just de produkterna som du behöver för att hjälpa magen att må bättre.

Har du ofta problem med diarréer och känslig tarm kan probiotikan stärka tarmens bakterieflora. Probiotika, eller "nyttiga bakterier", är magens bästa vän. Det finns olika sammansättningar på probiotika och du kan behöva prova dig fram för att hitta det som är bäst för just dig. Se till att det preparat du väljer även innehåller föda för de här bakterierna – det är viktigt för att de goda bakterierna ska föröka sig. Kom ihåg att kosttillskott aldrig ersätter en varierad kost och hälsosam livsstil.

Kanske är det så att julledigheten möjliggör en utomlandsresa till den tropiska värmen? Tänk då på att skydda dig mot solen med en bra solkräm och ta med vätskeersättning för att ta extra hand om dig i det varma klimatet. Är du orolig för magbesvär under resan? Se till att få med produkter för det med.

6 tips för en gladare julmage

 Vi samlat alla våra tips för dig att behålla en lugn mage under julen.

Tips 1. Ät sakta och tugga väl

Vår kropp är fantastisk och signalerar när den behöver något. Ät långsamt så att du känner när du blir mätt. Dessutom är många av julens kryddningar riktigt läckra och ofta bra för matsmältningen. Se till att njuta extra av det goda.

Tips 2. Ät fisk

Ät mest av de feta fiskarna – sillen, laxen och makrillen. Fiskfettet är både nyttigt och mättande.

Tips 3. Ät grönt

Julens alla sorters kål är bra mat, särskilt brysselkål och grönkål. Ät även upp "dekorationerna" på uppläggningsfaten för att få in lite grönsaker i den annars feta julmaten.

Tips 4. Tacka nej till sött - ibland

Variera den söta glöggen, kakorna och godiset med nötter, mandlar och russin för att inte överösas av allt det söta.

Tips 5. Varannan vatten

Ta det lugnt med julmusten och alkoholen. Ha ett glas vatten bredvid att varva med. Att ta varannan vatten kan hjälpa magen att vila lite mellan måltiderna och den bubbliga drycken.

Tips 6. Rör på dig

Ta långa promenader varje dag för att hålla magen i gång.

Vi på Apoteksgruppen önskar dig en god jul med en lugn och glad julmage!