Tips för en friskare julmage

Till jul bullar vi upp ordentligt och det blir lätt lite för mycket av alla goda maträtter, kakor och godsaker. Därför har vi samlat alla våra tips för dig att behålla en lugn mage under julen.

Maten och magen

Att många känner sig stressade och trötta inför jul är ett tecken på att vi glömmer bort oss själva mitt i alla förberedelser. Slipp stressen genom att ta bort så många "måsten" som möjligt! Tänk att julen är till för dig och inte du för julen. Låt den vara årets höjdpunkt för vila och rekreation!

Vi samlat alla våra tips för dig att behålla en lugn mage under julen:

Tips 1. Använd assietter i stället för stora tallrikar

En assiett rymmer mindre än en stor tallrik. Ta lite av de olika rätterna, ungefär som vid en provsmakning.

Tips 2. Ät sakta och tugga väl

Många av julens kryddningar är riktigt läckra och ofta bra för matsmältningen.

Tips 3. Ät fet fisk

Ät mest av de feta fiskarna – sillen, laxen och makrillen. Fiskfettet är både nyttigt och mättande.

Tips 4. Ät grönt!

Julens alla sorters kål är bra mat, särskilt brysselkål och grönkål. Ät även upp "dekorationerna" på uppläggningsfaten.

Tips 5. Tacka nej till sött

Undvik söt glögg, kakor och sött godis. Ät nötter, mandlar och russin i stället.

Tips 6. Varannan vatten

Ta det lugnt med julmust och alkoholen. Ha ett glas vatten bredvid att varva med.

Tips 7. Rör på dig

Ta långa promenader varje dag för att hålla magen i gång.

Besvär med halsbränna?

En del julmat kan ge halsbränna. Det bästa är att undvika fet mat, alkohol, juice och kaffe. Om du trots allt får besvär med halsbränna och sura uppstötningar finns det produkter som ger lindring. Det finns läkemedel som neutraliserar magsyran och det finns läkemedel som minskar magsyran. Läkemedel som neutraliserar magsyran är lämpliga att ta om man får lättare besvär efter en måltid. De verkar snabbt, men har en relativt kortvarig effekt. Den andra typen av läkemedel, som minskar magsyran, bör användas när man har halsbränna flera dagar i följd. Vid långvariga besvär, längre än två veckor, ska man alltid kontakta sjukvården.

Får du lätt gasig mage?

Julens alla sorters kål är bra mat, särskilt brysselkål och grönkål. Dessa råvaror är nyttiga men kan ge upphov till gaser i magen. Gasbesvär är oftast inte farligt. Lider du av gaser men vill inte undvika goda maträtter med råvaror som kan ge uppsvälld mage finns det produkter på Apoteksgruppen som förebygger och lindrar besvären.

Motion och fibrer mot trög mage

Lång julledighet kan ibland innebära mycket stillasittande och kan ge problem med trög mage. Motion gör att innehållet passerar lättare igenom tarmen. Vårt bästa tips för att hålla magen igång under högtiden är att ta promenader varje dag.

Genom att öka mängden fibrer i maten kan man också minska risken för förstoppning. Fibrer binder till sig vätska, så tänk på att dricka extra mycket vatten! Det finns även produkter mot tillfällig förstoppning som man kan använda om man trots åtgärderna inte lyckats få igång magen.

Fira jul utomlands?

För en del innebär julledigheten en möjlighet att åka utomlands, varför inte fira jul i tropisk värme? Tänk då på att ta med solkräm, vätskeersättning och produkter för magen. Bakteriekulturer återställer din naturliga tarmflora och kan förebygga magproblem, men om du skulle råka illa ut är det alltid bra att vara förberedd med läkemedel som botar turistdiarré.

I december har Apoteksgruppen samlat alla magprodukter i ett ställ på apoteket som kan förbygga eller lindra dina magproblem under jultid. Fråga vår apotekspersonal om vilken produkt som passar ditt behov för en lugn mage och en god jul!

Källa: 1177.se

Vi rekommenderar