Inkontinens

Inkontinens betyder att du läcker urin eller kissar på dig. Inkontinens är vanligast hos kvinnor, men även män kan drabbas. Många tycker att det är pinsamt att prata om det här och drar sig därför för att söka hjälp. Men det finns en hel del saker du kan göra själv och mycket hjälp du kan få.

Orsaker till inkontinens

Den vanligaste orsaken till varför du som kvinna drabbas av inkontinens är att bäckenbottenmuskulaturen är försvagad. Det här är ett vanligt besvär som ökar med åldern, men kan även uppstå under en graviditet eller i samband med en förlossning. Du kan också drabbas av inkontinens om du har fått någon typ av neurologisk sjukdom som MS, demens eller Parkinson eller om du har vissa tumörsjukdomar. Även stroke kan göra att du får inkontinensproblem. Då beror det på att hjärnan har skadats och det kan i sin tur leda till att urinblåsan inte töms. Inkontinens kan också bero på viss medicinering. Urinvägsinfektioner kan också göra att urinblåsan blir överkänslig och att du kissar på dig.

Ansträngningsinkontinens är den vanligaste formen

Det finns olika former av inkontinens. Ansträngningsinkontinens är den vanligaste formen hos kvinnor. Det innebär att du kan ha svårt att hålla tätt t ex när du hostar, skrattar, tränar, motionerar eller lyfter tungt. Du märker av ansträngningsinkontinens genom att det kommer urin utan att du känt dig kissnödig.

Trängningsinkontinens

Trängningsinkontinens innebär att du plötsligt blir kissnödig och inte hinner till toaletten. Har du trängningsinkontinens behöver du kissa mycket oftare än normalt, upp till 10-15 gånger per dag. Du kan också behöva gå upp flera gånger på natten för att kissa. Andra orsaker till trängningsinkontinens kan för dig som är kvinna vara förstorad livmoder på grund av muskelknutor, myom eller tumörer i äggstockar eller urinblåsan.

Inkontinens hos män

Män drabbas inte lika ofta av inkontinens som kvinnor, men efter 75 års ålder är det lika vanligt hos män som hos kvinnor. Att män inte drabbas lika mycket som kvinnor beror på att män har ett längre urinrör med en prostatakörtel som sluter tätt runt urinröret. Män har också en starkare bäckenbotten än kvinnor. Hos män kan inkontinens vara ett symtom på en prostatasjukdom eller bero på en neurologisk sjukdom som MS, demens eller Parkinson. Även stroke kan göra att du som man får inkontinensproblem. En del män får även inkontinensproblem efter en operation, t ex vid prostatacancer.

Symtom hos män

Hos män är trängningarna ett vanligt symtom på prostatasjukdomar, sten i urinblåsan, tumör eller godartad prostataförstoring. Om du plötsligt känner dig så kissnödig att du inte hinner springa till toaletten, kan du ha trängningsinkontinens. Ett annat symtom på trängningsinkontinens är om du behöver kissa oftare än tidigare.

Överrinningsinkontinens

Om du har en överfylld urinblåsa som läcker lite hela tiden så har du överrinningsinkontinens. Detta är vanligt hos män som har förändringar i prostatan.

Behandling

Om du har trängningsinkontinens kan den behandlas med blåsträning som innebär att du kan träna blåsan på att inte kissa för ofta. Om du har en förstorad prostata så kan läkemedel hjälpa till att lugna blåsan och minska besvären. Beror urinläckaget på överrinningsinkontinens är det vanligt att man gör en prostataoperation. Ta alltid kontakt med vården om du får inkontinens för att få hjälp och för att kontrollera att allt annat står rätt till.

Vad kan jag göra själv?

Det finns många olika behandlingar mot inkontinens. Allt ifrån egen träning till operationer. Här är några metoder som är vanliga.

Knipövningar

Många kan bli av med sin inkontinens eller kraftigt förbättra sin situation genom att göra knipövningar en stund varje dag. En knipövning ska kännas som när du kniper av strålen när du kissar. Som kvinna kan du också ha ett finger i slidan och knipa samtidigt. Allra bäst är om du även kan känna att bäckenbotten höjs när du kniper.

Du kan göra knipövningar när du sitter på en stol, väntar på bussen eller står i en kö. Gör övningarna så ofta du kan, gärna varje dag. Börja med knipövningar tidigt vid en graviditet så kan du förebygga inkontinensbesvär efter förlossningen. För att träna muskulaturen i bäckenbotten kan du ligga ner på rygg och lyfta upp bäckenet. Knip och slappna av lika länge. Varje knip ska vara i ungefär 20-30 sekunder.

Kissa rätt

Det går även att förebygga inkontinens, både som kvinna och som man, genom att inte ha för bråttom när du går på toaletten. Det är viktigt att du inte forcerar och trycker på utan att du ger kroppen tid att få sköta sig själv. Sitt ner på toalettstolen och ha båda fötterna i golvet så kan bäckenbotten slappna av. Försök också att inte hålla dig för länge eller att gå på toaletten "för säkerhets skull".

Håll igång med motion

Lagom mycket motion är viktigt för att hålla igång kroppen. Du kan prova att lägga till några knipövningar när du tränar och använda ett inkontinensskydd om du är orolig för läckage.

Trängningsinkontinens

Vid trängningsinkontinens hjälper det ofta med att blåsträna, vilket innebär att du försöker vänta längre och längre mellan toalettbesöken. På så sätt kan du lära kroppen att förlänga intervallerna och hålla emot trängningarna.

Förstorad prostata

Vid förstorad prostata, hjälper ofta läkemedel mot godartad prostataförstoring. Man kan även få läkemedel som lugnar ner aktiviteten i blåsan. Det är viktigt att ta reda på orsaken till problemet för att få en så bra behandling som möjligt.

Läkemedel

Det finns även läkemedel som hjälper mot trängningar och sveda. Kvinnor kan då exempelvis få lokal behandling av låga halter med östrogen i slidan.

Operation

Ansträngningsinkontinens kan behandlas med operation om man försökt med bäckenbottenträning utan resultat. Det är en okomplicerad operation som utförs med lokalbedövning.

Vilket inkontinensskydd passar mig bäst?

Vid inkontinens kan du även använda speciella bindor och skydd. Det finns olika modeller anpassade efter behov, kroppsstorlek och kön. Vilket inkontinensskydd som passar dig bäst beror på hur små eller stora urinläckage du har. Pröva dig fram för att se vad som är skönast för dig och vilken absorberingsförmåga som du behöver.

Kontinensbåge

Kontinensbågen är ett alternativ till större bindor. Den ser ut som en tampong som är bågformad. Den förs upp i slidan för att ge ett stöd under urinröret så att du inte läcker.
Det här skyddet förhindrar läckage när du t ex ska anstränga dig eller träna. Bågen finns i olika storlekar.

Komplement vid större urinläckage

Det finns även kompletterande byxor och skydd för madrass, fåtölj eller liknande för den som har större inkontinensbesvär.

Att be om hjälp

Inkontinens kan vara besvärligt och om du upplever att det hindrar dig i din vardag ska du be om hjälp. Inkontinens är ett mycket vanligt problem, så tänk på att du inte är ensam. Prata med personalen på ditt apotek, din vårdcentral eller ring sjukvårdsupplysningen på nummer 1177.