Sköt om ditt hår

De flesta av oss önskar sig ett smidigt hår som ser friskt och starkt ut. Men även ett i grunden kvalitativt hår kräver ett visst mått av omsorg för att inte tappa gnistan. Framförallt är det hur vi sköter om håret till vardags som avgör om det slits i förtid eller håller sig sunt längre.

Rengöring

Tvätta håret med ett skonsamt schampo och balsam, helst utan parabener och sulfater, då dessa sliter på hårets ytskikt. Försök att inte tvätta håret för ofta, eftersom alltför mycket tvättande kan påverka såväl hår som hårbotten negativt. Det optimala för de flesta hår med normal talgproduktion är att tvätta håret ca 1-2 ggr/vecka.

Välj produkter anpassade efter kvaliteten på ditt hår. Dessa är oftast indelade efter hårtyp, men tänk på att hårets behov kan ändras över tid och i perioder.

Gör inpackningar till en vana

Använd inpackningar anpassade efter hårtyp regelbundet, ungefär varannan vecka. Har du inte tidigare använt dig av hårinpackning, eller hårmask, kommer du att märka stor skillnad. Håret utsätts för mycket påfrestningar i form av sol, vind, bad, luftföroreningar, behandlingar och styling. En återfuktande inpackning kan göra susen om du upplever håret torrt och slitet!

En inpackning ska användas efter schamponering men före balsamering. Ett schampo verkar genom att öppna upp hårets ytskikt och tvätta bort fett och smuts, inpackningen arbetar intensivt för att vårda, reparera samt skydda håret och balsam sluter hårstrået igen.

Styling

Styling och värmeverktyg kan slita ganska kraftigt på håret. Därför är det viktigt att låta det vila med jämna mellanrum. För att ge håret extra vila kan du sova med håret utsläppt eller i fläta.

Skydda håret mot värme

Innan du använder någon form av värmeverktyg, som t ex hårfön, plattång eller locktång, applicera en produkt som vårdar, skyddar mot värme och gör att håret torkar snabbare.

Färgning och kemikalier

Håret får utstå en enorm påfrestning om det färgas och/eller - framförallt -bleks allt för ofta. Eftersom blekning bryter ner håret är det skonsammast att i möjligaste mån hålla sig till att färga och att endast bleka utväxten.

Det finns vårdande hårvårdsprodukter som är anpassade efter din hårfärg och de kan göra så att du inte behöver färga, och därmed slita på, håret lika ofta.

Hälsa inifrån och ut

Som vanligt påverkas hela kroppen, även håret, av hur väl vi tar hand om oss själva. Inga produkter kan tyvärr väga upp för ensidig kosthållning, stress, eller för lite sömn i längden. För ett friskt och starkt hår, var extra noga med att få i dig tillräckligt med zink, B-vitaminer och järn samt fleromättade fetter (Omega-3 och Omega-6).

Läs vår vitaminskola om du är osäker på vilka livsmedel som innehåller dessa vitaminer, mineraler och fetter.

Klippning

Då och då behöver håret en genomgång med saxen för att kunna hålla sig friskt. Hur ofta är svårt att säga då hårets kvalitet, i förhållande till hur mycket du stylar och sliter på håret, påverkar hur ofta det bör klippas. Men med hårets välmående i fokus, rekommenderas en klippning åtminstone ett par, tre gånger per år. Att vänta ca 3-4 månader mellan varje klippning brukar vara lagom för de flesta, även om många klipper sig betydligt oftare än så. Då är anledningen snarare att frisyren tappat sin form, än att håret är slitet.

När inget annat hjälper: Kill your darling

Det går att göra mycket för att förbättra hår som farit illa, men bara till en viss gräns. Ibland kan saxen vara den enda utvägen, t ex om håret skadats allvarligt till följd av för täta och starka behandlingar. Se det som en omstart: Klipp av så mycket som möjligt av det skadade håret och gör om, gör rätt. Ditt hår kommer att tacka dig.