Träning och förkylning

För dig som tränar regelbundet kan det kännas frustrerande att inte kunna träna när du är lite förkyld. Vad finns det för risker och vad är det som gäller egentligen? Kan man träna alls vid en förkylning eller bör man avstå helt från träningen?

Första dagarna är värst

De första dagarna vid en förkylning är oftast de allra värsta. Du känner dig trött, frusen, hängig och allmänt sjuk. När förkylningen börjar lätta och du känner dig piggare kanske du börjar fundera på när du kan återgå till träningen igen. Om du vanligtvis lever ett aktivt liv och tränar regelbundet kan det upplevas frustrerande och tråkigt att inte kunna motionera som vanligt. Det är såklart alltid viktigt att lyssna på kroppen, men särskilt viktigt är det när du är sjuk, då det finns allvarliga risker med att träna med en infektion.

Risker med att träna vid förkylning

I regel ska man undvika träning om man har en infektion i kroppen, som t.ex. en förkylning. Infektionen kan förvärras vid fysisk ansträngning och därför är det bra att avvakta några dagar för att se hur förkylningen utvecklar sig. En allvarlig risk med att träna med förkylning är hjärtmuskelinflammation. Inflammationen försämrar hjärtats förmåga att pumpa runt blod i kroppen, och kan leda till att vätska samlas i lungorna och i hjärtsäcken.

Det kan både bli farligt och långvarigt för den som drabbas. I de flesta fall är det förkylning med snuva och ont i halsen som kan leda till hjärtmuskelinflammation. Risken för att drabbas av en sådan inflammation skiljer sig från person till person, men i början av en förkylning är risken större.

Du bör inte bli andfådd

Om du är lätt förkyld bör du inte anstränga dig så att du blir kraftigt andfådd. Känner du att kroppen orkar kan du exempelvis träna teknik eller lätt styrketräning. En lugn promenad som inte gör dig andfådd kan också vara ett alternativ om du känner att du orkar. Vid feber eller halsont ska du inte träna alls, utan då behöver kroppen vila och återhämtning.

Ta det lugnt!

Även om du inte känner dig dålig bör du ta det lugnt med träningen efter en förkylning. För att kunna återhämta dig ordentligt från en infektion är det viktigt att låta bli träningen tills du känner dig återställd. Försök vila och få i dig mycket vätska, i artikeln "Förkylningens olika faser" kan du läsa mer om vad som händer vid en förkylning och vad du kan göra för att lindra symptomen.

När du känner dig frisk igen

När du är frisk och känner att du orkar kan du återgå till att träna som vanligt. Det kan dock vara bra att börja försiktigt för att känna av hur kroppen mår och hur den reagerar vid ansträngningen. Om det lugnare träningspasset inte känns helt bra, är det klokt att avvakta med träningen några dagar till. En regel som är bra att utgå från är att hellre vänta en extra dag, än att börja träna för tidigt.

Du ska inte träna om

• Du är i början av en förkylning
• Du har feber
• Du har halsont
• Du känner dig allmänt hängig