Stress

Julen är en högtid som många längtar efter och ser fram emot med glädje, men den är också en högtid förknippad med en hel del måsten och stress. Mat ska lagas, hemmet ska städas och det ska inhandlas julklappar. Mitt i allt detta rullar vardagens bestyr på som vanligt, i slutändan kan bli svårt att få tiden att gå ihop.

Vad är stress?

Stress är något som alla upplever någon gång då och då. Det är en reaktion i kroppen som uppstår när vi befinner oss i extra krävande situationer. Kroppen får den extra kraften och energin som behövs för att klara av situationen. Stress behöver inte vara något negativt, men om kroppen utsätts för stress under en längre tid kan den ta skada.

Stressreaktionen sätts igång vid både fysiska och psykiska ansträngningar. Att springa ikapp en buss kan precis som ilska sätta igång en stressreaktion i hjärnan. Tidigare har stressreaktionen varit en nödvändighet för vår överlevnad, och även idag reagerar vår kropp intuitivt på samma sätt som våra förfäders när vi utsätts för stress. Hjärtat slår snabbare, musklerna spänns och smärttröskeln höjs. I blodet utsöndras stresshormoner som frigör energi – hela kroppen förbereder sig för att klara påfrestningen.

Varningstecken på att du stressar för mycket

Stress kan yttra sig på olika sätt hos olika personer, och den kan påverka många delar av din kropp. Här nedanför hittar du en lista över varningstecken som du bör se upp för när det kommer till stress.

Trött och svårt att koppla av

Om du fortfarande är trött på morgonen, trots att du fått en ordentlig sömn och sovit bra flera nätter i rad, kan det vara ett tecken på stress. Att ligga vaken och ha svårt att komma till ro när du ska sova kan också vara en varningssignal. Ofta är stress förknippat med en känsla av oro - att ha svårt att koppla av och komma ner i varv.

Nedstämdhet och svårt att fokusera

Psykiska varningstecken på stress kan vara att du känner dig orolig eller nedstämd, har svårt att koncentrera dig och får ett sämre minne. Att känna ångest, fastna i dåliga tankar och lättare bli irriterad kan också vara en indikator på stress. Även minskad sexlust kan vara ett tecken på att det är dags att varva ner.

Prioriterar bort ditt välmående

Andra signaler att vara uppmärksam på är känslan av att tiden inte räcker till, och därför ökar du tempot ytterligare. Prioriterar du bort saker som får dig att må bra, så som vila, nöjen och kontakt med vänner och familj är också ett varningstecken. Behöver du ta till ohälsosamma medel för att orka med vardagen, som socker, fett, alkohol eller nikotin är det dags att se över din stress.

Magont, huvudvärk eller hjärtklappning

Upplever du att du ofta har ont i magen, får spänningshuvudvärk eller hjärtklappning kan det bero på stress. Att ofta och lätt smittas av infektioner kan också vara en följd av stress. Även känslan av att inte kunna andas ordentligt kan vara förknippad med stress.

Vad kan du göra?

Se över ditt liv och din vardag

Det första du behöver göra är att se över ditt liv och identifiera vad som stressar dig. Är det för många aktiviteter inbokade, intensiva arbetsdagar eller beror det på för höga krav från omgivningen? Eller beror det på dina egna förväntningar på dig själv och din prestation?

Det finns saker i livet som inte går att kontrollera eller påverka, men du kan själv välja att se över dina egna vanor. Ha tålamod med dig själv, att förändra invanda beteenden och tankegångar kan vara svårt. Våga be om hjälp – prata med en vän eller en familjemedlem och berätta om dina känslor.

Säg nej

En vanlig anledning till stress är att ha för många åtaganden. Märker du att du är stressad av att denna anledning kanske du behöver bli bättre på att säga nej. Om någon ber dig om hjälp, be om tid för att tänka och fundera över hur denna extra uppgift kommer att påverka ditt mående. Ständig uppkoppling på sociala medier kan också vara en källa till stress, försök lämna mobilen ibland. Det är okej att inte alltid vara nåbar.

Skriv ner vad som stressar dig

Du som känner dig stressad kan uppleva att tankarna snurrar runt i huvudet. För att få ordning på tankarna kan det vara bra att skriva ner vilka faktorer i ditt liv som stressar dig. På så sätt blir det tydligare för dig själv vad du behöver göra, och inte göra, för att stressa mindre.

Ta hand om kroppen

Mat

För att skydda kroppen från stress är det viktigt att ta hand om dig. Se till att äta en hälsosam och näringsrik kost med mycket frukt och grönt. I vår Vitaminskola kan du läsa mer om vitaminer och mineraler. Försök äta ordentliga måltider på regelbundna tider och se till att dricka mycket vatten.

Motion

Rör du på dig regelbundet blir kroppen starkare och du orkar mer. Genom fysisk aktivitet stärker du kroppens egna försvar mot stress. När du tränar får kroppen "öva" på stressreaktioner så som höjt blodtryck och hjärtklappning, därför tål en tränad kropp stress bättre än en otränad. Glöm inte bort den viktiga vardagsmotionen. Gå i trappor, stå upp när du arbetar och promenera istället för att ta bilen.

Sömn

Du måste sova ordentligt för att fungera ordentligt. När du sover får både kroppen och hjärnan vila, återhämtning och chans att bearbeta intryck. Det är ingen bra idé att sova mindre i hopp om att hinna mer, du förlorar både energi och effektivitet - i slutändan kommer det ta längre tid att utföra uppgiften än om du varit utvilad. Hur mycket du behöver sova är individuellt. Många klarar sig på cirka 7 timmars sömn medan vissa behöver mer sömn än så, och andra klarar sig med mindre. Sträva efter att ha regelbundna tider för när du går och lägger dig och när du går upp på morgonen.

Behåll kontakten med nära och kära

När livet är krävande är det lätt att du isolerar dig för att du känner att du varken har tid eller ork till socialt umgänge. Men att känna samhörighet och stöd från andra är viktigt för att må bra. Tala om för dina nära om att du mår dåligt av stress. Glöm inte att man inte alltid måste träffas, ibland kan det räcka med ett telefonsamtal för att prata av dig och komma på andra tankar.

Koppla av

För att kroppen inte ska ta skada av stress är återhämtning a och o. Att återhämta dig behöver inte alltid bestå av att ligga ner och vila, utan det kan vara andra aktiviteter som gör att du finner glädje och ro.

  • Avslappningsövningar
    Det finns massvis med övningar som du kan läsa om i böcker och på nätet. Du kan själv testa och se vilka som passar dig bäst

  • Nöjen
    Lyssna på en podcast, läs en bok, påta i trädgården eller lägg pussel

  • Rör på dig
    Dansa, spela boll, ta en promenad i skogen

  • Omge dig med familj och vänner som du tycker om

Närvaro

Känslan av att inte tiden räcker till kan göra att du stressar dig igenom vardagen. Att göra en sak i taget, vara närvarande och att låta saker ta sin tid kan minska på stressen.

  • Ta det lugnt när du går, äter eller talar

  • Fokusera på en sak i taget. Äter du middag eller tittar på en film, undvik ta upp mobilen för att kolla mejlen eller sociala medier

  • Lär dig en avslappnings- eller andningsövning som du kan använda som avbrott stressen kryper på

Praktiska råd för att undvika julstressen

Inför storhelger är det vanligt att många blir stressade. Förväntningarna och drömmen om "den perfekta julen" kan bli stressade. Här hittar du tips för att minska stressen under julen:

  •  Sänk kraven
    Försök sänka kraven på både dig själv, och din omgivning. Njut av umgänge och lata dagar, det är ingen annan än du som kommer bry sig om några dammkorn under soffan.

  • Ta ut ledigheten innan jul
    Om du gillar att pyssla och dona inför julen kan du se om det finns möjlighet att ta ut din ledighet innan jul, istället för i mellandagarna. På så sätt får du mer tid att fixa i lugn och ro.

  • Låt julbordet bli ett knytkalas
    Låt gästerna ta med sig sin egen favoriträtt till julbordet. Glöm inte att allt inte måste vara hemlagat. Stressa inte med långkok och avancerade rätter i onödan.

  • Köp julklappar i god tid
    Att trängas bland andra i den hektiska julhandeln är stressande för de allra flesta. Planera och inhandla dina klappar i förväg.

Sjuk av stress

Långvarig stress kan ge till allvarliga konsekvenser så som hjärtinfarkt, utmattning och långvariga smärttillstånd. Har du blivit utsatt för långvarig stress kan det vara svårt att orka med fler påfrestningar, så som infektioner, arbetslöshet eller om en nära anhörig går bort. Det går inte att vila sig från all form av stress, utan du kan behöva professionell hjälp. Lider du av stress, har sömnproblem, får ångest eller hjärtklappning behöver du kontakta sjukvården.

Söka vård

Har du blivit sjuk av stress är läkningsprocessen lång, därför är det viktigt att söka hjälp så fort som möjligt. Hos din vårdcentral får du träffa läkare och komma i kontakt med en kurator eller psykolog. Ibland kan det även behövas hjälp från en fysioterapeut.

 

Källa: Vårdguiden 1177