Starta hösten i balans!

Behåll ditt välmående efter sommaren och hitta kraften för en bra höst! Aktivera dig i vardagen på ett sätt du trivs med och försök att hitta en bra sömnrytm för hjärnans och kroppens återhämtning. Ovanpå det gäller det att stressa lagom, förstås!

Roligare med rörelse...

Sommaren gör att du automatiskt rör dig mer. Du har kanske varit mycket utomhus, i trädgården, i sommarstugan, på båten? Den här nyttiga vardagsmotionen är bra att ta med sig in i hösten som för många bjuder på mer stillasittande. Ett bra tips är att väva in omedveten motion i vardagen – som att ta trapporna i stället för hissen, att gå av bussen
en hållplats tidigare eller att försöka stå och gå mycket på arbetsplatsen.

... men starta mjukt.

Kasta dig inte in i träningen bara för att det är höst. Börja på din egen nivå och gör framför allt någonting du tycker är roligt. Det är inte ovanligt att man satsar alldeles för hårt från början och då är det lätt att ge upp. Ta tid på dig och trappa upp träningen långsamt men medvetet. Ditt motionerande ska aldrig kännas plågsamt utan ge dig ny energi. En jämn träningsvärk är ett bra betyg på att du gjort något gott – och att kroppen är i balans!

Heliga sömnen

Sömn behövs för att både kroppen och hjärnan ska kunna återhämta sig. Man brukar säga att sju timmar är lagom för vuxna, men det är naturligtvis olika. Men att försöka hinna med mer genom att sova mindre är ingen bra idé – då förlorar du i energi och arbetet eller skolan tar istället längre tid än du tänkt dig.

Försök att hitta din egen sömnbalans genom att hålla dina sovtider. Och kom ihåg att sänka tempot och varva ner innan kvällen kommer. Det kan hjälpa att lyssna på musik, meditera eller ta en kopp kamomillte. Att ha ett mörkt och svalt sovrum hjälper många – och lägg bort mobilen!

Har du svårt att sova – ta reda på varför, det finns hjälp att få. Du kanske är ljudkänslig eller har problem med snarkning eller tandgnissling? Då finns det produkter som kan underlätta din nattsömn.

Skärma av och stressa lagom

Förhoppningsvis har sommaren gjort att du har kopplat av och känner dig utvilad och avstressad. Det är bra! Försök att behålla den känslan genom att hitta en bra balans i tillvaron. För att klara stressiga perioder t ex på arbetet och i skolan så behöver vi en jämvikt mellan vakenhet och sömn och mellan fysisk aktivitet och vila. Känner du dig stressad så är det bra att försöka slå av på takten och vila lite mer än vanligt. Skärma av en stund – både från omgivningen och digitala skärmar. Tänk efter om du kan minska på kraven som du själv eller omgivningen ställer. Är det för mycket eller för lite av något i din vardag? Försök att återställa balansen så snart som möjligt. Att förstå och hantera sin egen stress är ett viktigt steg på vägen!

För att skydda kroppen vid eventuell stress och boosta immunförsvaret – tänk på att äta varierad och hälsosam kost så att du får i dig alla näringsämnen som behövs. Behöver du, så kompletta med vitaminer och mineraler. Det kan t e x gälla dig som tränar mycket, är gravid eller är vegan/vegetarian.