Stöd och avlastning vid idrott och skador

Sporttejp är en stark tejp som ofta används för att stödja och avlasta leder vid träning och motion. Eftersom sporttejpen är oelastisk begränsar den rörligheten och kan därför även stabilisera fotled, knäled, handled och fingerled vid vrickningar, sträckningar eller stukningar. Tejpning kan även bidra till läkningen efter en skada och lindra smärta.

Sporttejp ger stöd och stabiliserar vid fot- och benskador

Skador på fotleder är vanliga. Att tejpa en skada är ett bra sätt att stötta och skydda leder, ligament och muskler. Sporttejpen kan t.ex. användas för att stödja en fotled och förhindra rörelser som kan förvärra skadan. Sporttejpen skapar då ett tryck mot vävnaden som förbättrar metabolismen, vilket bidrar till att svullnader och smärta lindras. Den kan även användas som stöd under en rehabiliteringsperiod efter en operation eller under en tillfriskningsperiod. Många använder även sporttejp för att fixera exempelvis benskydd i fotboll. Man tejpar då nedre och övre delen av benskyddet på utsidan av strumpan så att inte benskyddet glider ner.

Bästa effekt och fäste

Det är viktigt att sporttejpen appliceras på ett sätt så att spänning och tryck blir rätt. Är du tveksam på hur tejpen ska användas kan du fråga en sjukvårdsutbildad person. Du kan även få vägledning här.

  1. Börja med att positionera foten i neutralläge (ca 90 grader). Positionera sedan foten i det läge du vill att foten ska stanna i. Alltså inte åt det håll du brukar stuka foten eller upplever att foten vacklar mot. Börja med att sätta ett ankare ca 5cm ovan fotknölarna. Ett ankare kan även sättas på framfoten för att undvika skavsår eller obehag.
  2. Dra sedan stigbyglar som går från insidan av underbenet, under foten och upp på andra sidan så som bilden visar. Börja med två från utsidan, lägg sedan två även från insidan och ut. Tejpen kan gärna få gå över fotknölarna. Lägg ett lätt drag när stigbyglarna ska fästas för att öka stabilisationen. Dra sedan åter ett ankare över stigbyglarnas infäste för att hålla tejpen på plats.
  3. Tejpa sedan omlott, så som bilden visar. Börja på utsidan av underbenet, vid det övre ankaret. Dra tejpen mot insidan av hålfoten, under foten, ut mot fotens utsida. Lägg sedan draget i tejpen upp mot utsidan av foten, fäst åter på ankaret på fotens utsida.
  4. Upprepa sedan samma tejpning fast åt andra hållet. Börja då på insidan av underbenet istället. Tejpen går över fotryggen, mot utsidan av hålfoten och sedan upp mot insidan av hålfoten. Fäst sedan tejpen åter på ankaret. Lägg sedan åter en tejp över ankaret för att hålla tejpen på plats.

Kontakta vården

Kontakta alltid vårdpersonal om du misstänker att det kan röra sig om kraftig överbelastning på leder eller andra skador som exempelvis frakturer.

Sporttejpens styrkor:

  • Stödjer och stabiliserar
  • Avlastar och skyddar
  • Begränsar rörlighet
  • Skyddar mot nya skador
  • Kan rivas av till önskad längd

Obs! Bör inte tejpas direkt på sår.