Starta det nya året i balans!

Aktivera dig i vardagen på ett sätt som du trivs med och hitta en balans som fungerar för dig. Försök att hitta en bra sömnrytm för kroppens möjlighet till återhämtning och kom ihåg att stressa lagom. Läs om våra tips för hur du lyckas behålla ditt välmående hela året.

Rörelse i vardagen

Under vinterhalvåret blir dagarna både mörkare och kortare. Då är det lätt att tappa motivationen vilket ofta leder till att träningen uteblir och du blir mer stillasittande än vanligt. Då är det extra viktigt att ta till vara på den nyttiga vardagsmotionen – som att ta trapporna i stället för hissen, att gå av bussen en hållplats tidigare eller att försöka stå och gå mycket på din arbetsplats.

Börja med träning

Om du vill komma igång med träningen efter nyår, försök att inte kasta dig inte in i träningen. Börja på din egen nivå och hitta den träningsform som du tycker är rolig. Det är inte ovanligt att man satsar alldeles för hårt i början vilket kan leda till att man ger upp längre fram. Ta tid på dig och trappa upp träningen långsamt men medvetet. Ditt motionerande ska aldrig kännas plågsamt utan ge dig ny energi. En jämn träningsvärk är ett bra betyg på att du gjort något gott.

Sömnen är viktig

Sömn behövs för att kroppen ska återhämta sig. Man brukar säga att sju timmar är lagom för vuxna, men det är naturligtvis individuellt. Försök att hitta din egen sömnbalans genom att hålla regelbundna sovtider. Gör inte misstaget att försöka hinna med mer genom att sova mindre. Det är ingen bra idé – då förlorar du i energi och vardagliga sysslor tar istället längre tid än du tänkt dig. Kom ihåg att sänka tempot och varva ner innan kvällen kommer. Det kan hjälpa att lyssna på avkopplande musik, meditera eller ta en kopp varmt kamomillte. Att ha ett mörkt och svalt sovrum hjälper många att sova bättre – och lägg bort mobilen!

Har du svårt att sova – ta reda på varför, det finns hjälp att få. Är du ljudkänslig eller har problem med snarkning eller tandgnissling? Då finns det produkter som kan underlätta din nattsömn. Du är alltid välkommen in till någon av våra apotek för tips och rådgivning.

Stressa lagom

För att klara stressiga perioder på exempel ditt arbete eller i skolan behöver du en jämvikt mellan vakenhet och sömn, mellan fysisk aktivitet och vila. Känner du dig stressad är det bra att försöka slå av på takten och vila lite mer än vanligt. Försök att skärma av en stund, både från din omgivning och från digitala skärmar. Tänk efter om du kan minska på kraven som du själv eller din omgivning ställer på dig. Är det för mycket eller för lite av något i din vardag? Att förstå och hantera sin egen stress är ett viktigt steg på vägen för att hitta balans i sin vardag.

För att skydda kroppen vid eventuell stress och boosta immunförsvaret ska du tänka på att äta en varierad och hälsosam kost, då får du i dig alla näringsämnen som behövs. Är du gravid, vegan/vegetarian eller om du tränar mycket, då kan du behöva komplettera med extra vitaminer och mineraler.

Vill du ha fler tips eller konkret hjälp att starta det nya året i balans – välkommen in till oss på Apoteksgruppen så hjälper vi dig.