Klimakteriet – vad händer egentligen i kroppen?

När kvinnans fruktsamma period klingar av avtar långsamt ägglossning och menstruation. Den här perioden i livet kallas klimakteriet. En del får olika besvär och symtom. Andra märker inte alls av klimakteriet.

Klimakteriet inträffar oftast vid ca 45-55 års ålder. Då förändras hormonbalansen och kroppen producerar mindre östrogen och progesteron. Många upplever då olika besvär som kan variera från svettningar och vallningar till oro och sömnbesvär.

Vad händer i kroppen?

Det första tecknet på att du är på väg in i klimakteriet är att din mens förändras. Du kan få tätare och mer rikliga blödningar, som sedan kommer med allt längre mellanrum eller blir mer långdragna tills de till sist upphör. När mensen försvinner och östrogenet minskat i kroppen blir slemhinnorna i underlivet skörare och urinröret känsligare.

Humöret svänger

Många kvinnor upplever även att humöret oftare svänger mellan ilska, oro, irritation eller nedstämdhet. Det här beror på minskade östrogennivåer och är förändringar som på olika sätt kan påverka det dagliga livet. Det kan kännas skönt att veta att det är naturligt och att många av de symtom du upplever kommer att gå över. Det finns även kvinnor som inte upplever några större besvär av klimakteriet.

Hjälp vid vallningar och svettningar

När östrogennivåerna sjunker kan du också få problem med värmevallningar. Många blir då röda i ansiktet och svettas mycket. Om du har problem med svettningar, värmevallningar eller med sömnen finns det olika produkter som innehåller östrogen som minskar besvären.

Eftersom risken att få bröstcancer kan öka något om man använder östrogen i många år, är det viktigt att ta reda på eventuella riskfaktorer och att bara ta östrogen i samråd med läkare. Du kan också prova något receptfritt, växtbaserat läkemedel för att lindra symtom vid klimakteriebesvär.

Underlivet blir ömtåligare

I klimakteriet blir dina slemhinnor torrare och skörare. Du kan märka det i näsan och munnen, men framför allt i underlivet. Obalansen kan visa sig som klåda, sveda, svampinfektioner, flytningar eller återkommande urinvägsinfektioner.

De torra slemhinnorna kan även göra att det känns obehagligt vid samlag. Prata med din partner om det här och använd gärna glidmedel när ni har sex.
Var också sparsam med uttorkande tvål och använd gärna milda produkter avsedda för intimtvätt. Ibland räcker det att skölja med ljummet vatten eller använda en intimolja för att hålla sig ren och fräsch.

Har du besvär med torra och sköra slemhinnor i underlivet kan du använda vaginalkräm eller vagitorier (slidtabletter) med östrogen. När du tillför östrogen direkt i slidan återställs slemhinnorna så att de blir elastiska och fuktiga igen. Eftersom östrogenet då bara verkar i underlivet och inte påverkar resten av kroppen finns inga kända risker som gör att du behöver begränsa behandlingen.

Inkontinens

När östrogenproduktionen avtar blir även urinröret känsligare. Samtidigt kan muskulaturen i bäckenbotten bli slappare. Det här gör att du kan behöva kissa oftare. Du kanske även läcker lite när du skrattar, nyser eller anstränger dig. Då kan du prova att träna upp bäckenbotten med knipövningar, använda någon östrogenprodukt eller ett trosskydd.

Kost och motion

Kaffe, te, alkohol och starka kryddor i för stora mängder kan göra att du svettas mer. Träning och motion gör att endorfiner frigörs i kroppen. Det kan hjälpa mot både värmevallningar och nedstämdhet.

Det går även att få i sig lite östrogen genom mat som till exempel kött, öl, alfagroddar, ärtor, bönor, sallad och kål. Det gäller även asiatisk mat som innehåller sojaprodukter. Det kan vara en av anledningarna till varför asiatiska kvinnor har färre besvär i samband med klimakteriet.

Så här kan du lindra dina klimakteriebesvär:

  • Prova avslappningsövningar. De kan minska besvären med svettningar och värmevallningar.
  • Undvik tätt sittande kläder och syntetmaterial. Om du klär dig i flera lager kan du lätt ta av dig när du känner dig varm.
  • Drick mindre kaffe, te och alkohol, eftersom de kan förvärra värmevallningar och svettningar.
  • Havtornsolja och andra receptfria växtbaserade läkemedel kan lindra vid olika klimakteriebesvär.
  • Tranbärsprodukter kan hjälpa och förebygga vid urinvägsinfektioner.
  • Var sparsam med uttorkande tvål. Använd gärna milda produkter avsedda för intimtvätt. Ibland kan det räcka att skölja med ljummet vatten och använda en intimolja för att hålla sig ren och fräsch.
  • Använd glidmedel om du har besvär av torra slemhinnor vid samlag.
  • Undvik att röka om du kan. Rökning ökar nedbrytningen av den lilla mängd östrogen som din kropp bildar i klimakteriet.
  • Träna och motionera. Det kan hjälpa mot värmevallningar och nedstämdhet, eftersom det frigör endorfiner. Att belasta skelettet gör också att du förebygger benskörhet.
  • Minska risken för urinläckage genom att träna bäckenbotten med knipövningar.

Kontakta alltid din vårdcentral eller läkare om du känner dig orolig eller tycker att besvären blir för svåra.