Klimakteriet – äldre, klokare, friare

För många kvinnor innebär klimakteriet början på ett nytt och lite friare liv. Förmågan att föda barn försvinner, men lusten, det sensuella, sexualiteten, kvinnligheten och alla erfarenheter finns kvar.

En tid av förändring

De flesta kvinnor kommer in i klimakteriet när de är runt 50 år. Att kroppen producerar mindre och mindre av hormonerna östrogen och progesteron ligger ofta bakom de flesta av de symtom som kan uppstå. Mensen uteblir och en del kvinnor upplever besvär på olika sätt. Andra drabbas nästan inte alls. Samtidigt händer mycket annat i livet och för en del kan det innebära problem av olika slag.

Nedstämd eller orolig?

Som kvinna kan du uppleva en del psykiska förändringar när du går in i klimakteriet. Exempelvis kanske du lättare blir arg och irriterad, känner dig deprimerad och orolig eller får svårare att sova. Det här är helt naturligt eftersom minskningen av östrogen även påverkar vår hjärna. Det kan kännas skönt att veta att många av de symtom du upplever kommer att gå över med tiden. Skulle du ha väldiga problem under tiden du är i klimakteriet finns det hjälp att få i form av läkemedel som innehåller östrogen eller växtbaserade läkemedel. Om du känner dig nedstämd eller deprimerad är det viktigt att du tar det på allvar och pratar med någon. Kontakta din vårdcentral eller husläkare om du känner att du behöver få hjälp.

Mycket händer på en gång

Klimakteriet inträffar ofta samtidigt med andra förändringar i livet. Att det är mycket som händer på en gång kan vara svårt att förlika sig med. Rynkor börjar synas, kroppen förändras, barnen blir stora och flyttar hemifrån. Tiden i livet då du som kvinna kan föda barn är över. Bara vetskapen om att du inte kan bli gravid och fler barn kan göra dig ledsen, även om du inte skulle vilja ha ett barn till i den här åldern. Har du skaffat barn tidigt, flyttar ofta barnen också hemifrån nu och du kanske känner att du inte har samma praktiska funktion längre. Det här är samtidigt en tid i livet när du får mer egen tid och kan ägna dig åt nya uppgifter och intressen. Att slippa mens en gång i månaden och inte behöva oroa sig för att bli gravid kan också vara en lättnad för många.

Det goda klimakteriet

Många äldre kvinnor lever fantastiska liv. De är aktiva, reser och njuter av att kunna ägna mer tid åt sig själva. Att kunna bejaka och vårda sin kropp med bra kost och motion och tillföra vitaminer och mineraler hjälper många att fortsätta att njuta av livet. Att ta upp bekantskapen med gamla vänner eller kanske möta en ny kärlek gör att du känner dig uppskattad, sedd och attraktiv på olika sätt. Att bli äldre kan också bidra till att du blir säkrare på dig själv. Vågar säga ifrån och ha en egen åsikt utan att bry dig om vad omgivningen tycker. Samtidigt får många ofta en ödmjukare inställning till livet och att det är en gåva att få vara frisk och pigg.

Olika i olika kulturer

De individuella och eventuella klimakteriebesvären varierar kraftigt och skiljer sig även åt mellan olika kulturer. I Sverige är värmevallningar det vanligaste klimakteriebesväret. I till exempel Yucatán däremot upplever Mayakvinnorna inga värmevallningar. Eller som i Botswana där kvinnorna rapporterar att det mest tydliga klimakteriesymtomet är en ökad sexlust. I båda dessa kulturer ses klimakteriet som någonting positivt som även ger ökad status. Ett annat exempel är de japanska kvinnorna som är kända för att ha milda klimakteriebesvär.

Behandling med östrogen

Den mest effektiva behandlingen mot klimakteriebesvär är östrogen. En sådan behandling innebär att du tillför hormoner i form av tabletter eller plåster. Om du enbart har problem med torra slemhinnor i underlivet räcker det ofta med behandling i slidan. De receptfria läkemedel som finns för lokal behandling innehåller en låg dos östrogen och finns i form av vaginalkräm och slidpiller (vagitorier).

Eftersom risken att få bröstcancer kan öka något om du använder östrogen i många år, bör östrogen bara tas under en begränsad tid och alltid i samråd med din läkare. Du kan också prova något receptfritt, växtbaserat läkemedel för att lindra symtomen vid klimakteriebesvär.

Så här kan du lindra klimakteriebesvären:

  • Träna och motionera regelbundet. Det kan påverka både värmevallningar och nedstämdhet positivt.
  • Välj gärna en motionsform som exempelvis jogging eller styrketräning som belastar skelettet. Då förebygger du samtidigt benskörhet.
  • Prova också olika avslappningsövningar på kvällen. De kan minska besvären med svettningar och göra det lättare att somna.
  • Passa på att resa och göra saker du längtat efter, om ekonomin tillåter.
  • Njut av mer egentid och använd den till att lära dig nya saker. Kanske en kurs i salsa eller italienska står på önskelistan? Eller vill du hellre lära dig att segla eller åka långfärdsskridskor?
  • Ta upp kontakten med gamla vänner.
  • Skaffa ett husdjur. Om du har längtat efter en hund är det här en bra period i livet.
  • Börja sjunga i en kör. Det är ett roligt sätt att umgås, få nya vänner och ge hela kroppen ett energitillskott.

Kontakta din vårdcentral om du känner att problemen blir för stora.