Goda vanor

Tuffa nyårslöften är ofta svåra att hålla. Vi på Apoteksgruppen tror att nyckeln till ett hälsosammare liv börjar med små, enkla steg. Släpp hårda krav och förbud – addera goda vanor istället. Vi har listat 10 goda vanor att addera till din vardag under 2020.

Lägg undan mobilen när du kommer hem

Att vara ständigt uppkopplad, tillgänglig och scrollande i flödet kan vara stressande. Försök lägga undan mobilen när du kommer hem och låt hjärnan vila.

Begränsa skärmtid - sätt ett mål för mycket skärmtid du får ha på en dag.

Till och från arbetet, om du vaknar på natten eller det första du gör när du går upp? Vi använder vår mobil mer än vad vi tror. Idag kan du via din mobils skärmtidsfunktion eller appar hålla reda på hur mycket du umgås med din mobil.

Sätt upp ett mål för hur mycket skärmtid du får ha på en dag. Använd dina lediga stunder till att vara närvarande eller bara låta tankarna vandra fritt.

Vill du äta mer vegetariskt?

Att äta mer grönt har många fördelar. Välj en dag i veckan där du testar nya, spännande vegetariska recept. Inspireras av gröna rätter i sociala medier under taggen "Meat Free Monday"

Luft till lunch – ta en lunchpromenad

Har du ett stillasittande jobb på kontor är det extra viktigt att ta till vara på dagsljuset. Du kommer bli piggare och mer alert på jobbet om du tar en kort promenad på lunchen.

Sluta röka

Det finns mängder av anledningar att sluta röka, du behöver definiera vilken av dom som är viktigast för dig. Läs vår artikel "Sluta röka" för tips och råd.

Lär dig något nytt

Ett nytt språk, att sticka, eller kanske en salsakurs, att lära sig något nytt är både lustfyllt och utvecklande. Glöm inte att uppmärksamma dina framsteg under resans gång.

Drick mer vatten – hur mycket behöver man dricka på en dag?

En vuxen person behöver dricka cirka en och en halv liter till två liter vätska per dygn. Men om du befinner dig i en varm miljö, har tränat hårt, har feber eller av andra orsaker förlorat mer vätska kan du behöva dricka mer.

Ett smidigt sätt att hålla koll på din vätskebalans är att ta en titt på urinen. Kissar du flera gånger per dag och urinen är ljusgul så dricker du lagom mycket.

Ge någon en komplimang

Beröm en vän för hens härliga attityd, en kollega för en bra arbetsinsats eller någon du ser på stan som är fin i sin scarf. Glädje smittar. Vi lovar.

Stillasittande jobb? Ställ dig upp några minuter under arbetsdagen.

Att gå och träna efter jobbet några dagar i veckan är en god vana. Men har du ett stillasittande jobb är det viktigt att du rör på dig under dagen för att undvika förslitningsskador, stress och sjukdomar. Bryt stillasittandet genom att växla mellan sitta och stå vid ditt skrivbord. Och se till att ta en bensträckare med jämna mellanrum.

Var snäll mot dig själv

Var din egen bästa vän. Ta hand om dig själv på samma sätt som du vårdar dina nära relationer. Sänk kraven och försök slappna av, allt måste inte alltid vara perfekt. Peppa och uppmuntra dig själv och kom ihåg att belöna dig själv då och då.