Gå ner i vikt

Har du bestämt dig för att gå ner i vikt har du en spännande och utmanande resa framför dig. Den stora utmaningen blir att hitta en metod som fungerar för dig. Det är den i särklass viktigaste faktorn för att lyckas med själva viktminskningen.

Forskarna är överens om att på kort sikt ger de flesta bantningsmetoder resultat. Det är på lång sikt den riktiga utmaningen ligger. Under viktminskningen är det essentiellt att ändra matvanorna till nya som man kan trivas med och hålla på lång sikt.

Vi på Apoteksgruppen bryr oss om dig därför har vi satt samman en liten lista med tips på hur du kan gå tillväga om du planerar att ta dig an utmaningen att gå ner i vikt.

Ta en sak i taget

Om du bestämt dig för att gå ner i vikt, lämna då de andra löftena till ett annat år. En viktminskning och omläggning av din livsstil är tillräckligt att mäkta med. Fundera på vad du kan göra för små förändringar i din vardag som kan ge stora skillnader i slutändan. Kanske du kan cykla till jobbet istället för att ta bussen. Ta en morgon eller kvällspromenad två gånger i veckan?

Formulera dina egna mål och skriv ned hur du ska gå till väga. Definiera din motivator. Varför är det viktigt för dig att gå ner i vikt? Vad är ditt mål och vilka fördelar är förknippade med dessa mål? Skriv ned dessa. Vilka är dina största hinder eller utmaningar? Skriv ned allt detta för du kommer behöva läsa detta om och om igen när motivationen tryter. Tänk framåt, vad händer om du får återfall efter ett halvår eller hur ska du hantera nästa släktmiddag? Berätta för dina nära och kära vad som pågår så att de får förståelse och kan hjälpa dig ifall du behöver inspiration.

Hoppa inte över några måltider

För att lyckas behöver du ditt humör på topp. Det bästa sättet är att alltid känna dig belåten. Ät därför regelbundet små portioner. Alltid frukost, lunch och middag. Se till att äta mycket grönsaker. Portionsstorleken är en viktig aspekt, servera därför på mindre tallrikar så upplevs måltiden som större.

Ändra dina vanor och var försiktig med ätbara belöningar

Kartlägg ditt liv och dina vanor. Analysera vad det är som gör att din vikt accelererat. Vilka är anledningarna till att du äter mer än du förbränner? Hur kan du undvika att falla tillbaka i gamla vanor när du ser godiset vid kassan på Ica? Titta bort? Köpa tuggummi? Beställa din mat hemkörd? Gör det du måste för att komma ifrån dessa invanda mönster. Ta hjälp av människor i din omgivning för tips eller sök på internet för prövade metoder.

Det är viktigt med belöningar men akta dig för att belöna dig med en bulle. En bulle kan bli som en cigarett för en inbiten före detta rökare. Köp en tidning, gå på bio, boka in en massage eller ansiktsbehandling och du kommer känna dig lyckligare och lättare. Det får dig dessutom att hålla bort tankarna från mat.

Handla när du är mätt

Under den kommande tiden kommer hunger vara din värsta fiende. Se till att handla när du är mätt eller be en familjemedlem handla åt er. På så sätt slipper du frestelserna som finns överallt i affären och du har tid att ta en promenad innan middagen. Skriv alltid en lista över det du ska handla och håll dig till den!

Kickstarta för en bra början

För att snabbt krympa magsäcken och få en snabbare start kan du ta hjälp av en pulverdiet som du hittar på våra apotek. Det här är dock inget man kan förlita sig på, på lång sikt, utan endast i början. Med en sådan diet brukar viktminskningen vara som störst under de första veckorna. Ta tiden och fundera på hur du långsiktigt kan ändra dina kostvanor så att du undviker att få ett bakslag och viktökning när du återgår till vanlig kost. Du kan temporärt ersätta alla måltider med näringspreparatet, men rådfråga för säkerhets skull vården om du tänkt använda preparatet längre tid än tre veckor.

Rör på dig mer

Din kropp älskar att röra på sig. Rör du på dig regelbundet minskar riskerna för bland annat högt blodtryck, typ-2 diabetes och blodfetterna förbättras. En fördel med att röra sig regelbundet under din viktminskning är att du inte förlorar lika mycket muskelmassa som du gör om man är fysiskt inaktiv. Det är jättebra eftersom det framför allt är i musklerna som energiomsättningen sker. Motionen leder också till stärkta leder och muskelfästen och du får det lättare att behålla din målvikt.

Samspelet viktigt

Kom ihåg att en kombination av motion och ändrad kosthållning är nyckeln till framgång. Att gå ner i vikt genom att enbart motionera är ofta svårare och mindre effektivt än att enbart göra en kostomläggning. Därför är det viktigt att man inte låter motion vara det enda verktyget utan också kombinerar det med ändrade matvanor.

Du är inte ensam

Övervikt är inget unikt. Tiotusentals människor runt om i landet kämpar dagligen med sin vikt. Ta hjälp av en vän eller vårdcentralen på din ort. Du har större chans att lyckas ifall du har någon som sporrar dig till bättre resultat.

Skynda långsamt

För att nå de allra bästa långsiktiga resultaten är en långsam men stadig viktminskning att eftersträva. I början har du lättare att gå ner och mot slutet kanske du upplever det svårare att tappa de sista kilona. Det beror på att kroppen inte längre består av så mycket överflödigt fett som den gjorde från början. Du kan räkna med att minska med ungefär 0,5-1,5 kg per vecka i början av ett program och därefter något mindre.