Börja motionera

Det finns bara fördelar med att röra på sig. Även om det kan kännas motigt att börja träna så kommer du snabbt känna av de positiva effekterna träningen ger din kropp.

Du mår bättre, både fysiskt och psykiskt av att träna kroppen. Fysiskt eftersom du orkar mer och blir piggare. Psykiskt eftersom träningen medför att kroppen utsöndrar endorfiner, endorfiner frigörs när vi skrattar och har roligt. Sex, förälskelse och till och med choklad ger gott om endorfiner men också träning i sin renaste och enklaste form.

För att ge dig själv bästa möjligheter att lyckas med din satsning, välj en träningsform som du tycker är rolig. Det kanske låter självklart, men tyvärr väljer många den träningsformen som är bekvämast eller som de har hört förbränner mest kalorier. Kom ihåg att det är din motivation som avgör om du lyckas med din satsning nu och i framtiden. Därför är det essentiellt att välja en träningsform som du gillar.

Starta mjukt

Det är inte ovanligt att man satsar alldeles för hårt från början och då är det lätt att ge upp. Börja på din egen nivå. Ditt motionerande ska inte vara plågsamt utan kännas behagligt och ge dig ny energi. Det värsta som kan hända när du väl kommit igång är att du skadar dig på grund av överbelastning. Om du är ovan att röra på dig kan du börja med att simma lugnt, promenera både med eller utan stavar eller gå på gympapass med låg intensitet.

Skynda inte vidare till nästa fas för snabbt. Det finns inga genvägar och för att nå långsiktighet med din nya livsstil är det viktigt att ta god tid på dig. Tillåt dig själv att vara kvar ett tag på den nivån innan du trappar upp träningsintensiteten ytterligare. Det gör att du undviker att bli skadad och uttråkad för att du tränar för hårt i början. En jämn träningsvärk är ett bra betyg på att du gjort något gott!

Värm upp före och varva ner efter

Före varje motionspass ska du förbereda kroppen genom att värma upp. Att gasa med kall motor är aldrig bra. Efteråt ska du varva ner så att kroppen successivt återgår till det vanliga och sträcka ut musklerna som drar ihop sig när vi anstränger oss.

Satsa på ett par bra skor som passar just dig

Välj ett par skor med tanke på vad du ska använda dem till. Joggingskor och gympaskor är uppbyggda på olika sätt. När du hoppar belastar du med 5-6 gånger din egen vikt och då är det bra att ha skor som fångar upp och dämpar stötarna. Sportaffärerna har ett stort utbud av bra skor och personal som kan hjälpa till. Ta god tid på dig!

Skaffa träningskompis, en personlig tränare eller träna i grupp

Be en kompis coacha dig, träning i grupp är alltid mycket mer effektivt än att träna på egen hand. Dessutom är det svårare att dra sig ur ett bokat pass om man gör en kompis besviken genom att lämna återbud.

Vill du träna mer?

Sätt upp egna mål som du kan jobba emot. Skriv ned dina mål och precisera vad de innebär. Det kan vara allt emellan att gå på två pass på gymmet per vecka, springa Vårruset eller klara att gå uppför de sex trapporna till kontoret utan att bli andfådd. Inga mål är för små eller stora. Det viktiga kan vara att sätta dem i relation till din personliga situation. Att sätta upp ett alltför högt mål som inte infrias kan få stora konsekvenser för motivationen och självkänslan. Ta därför små steg och trappa upp ambitionsnivån vart efter.

Öka gradvis

Öka träningen gradvis genom att till exempel följa ett träningsprogram. Ladda ner eller be en personlig tränare på gymmet hjälpa dig.

Skriv träningsdagbok

Där summerar du hur träningsveckan varit en gång i veckan. Då kan du också passa på att planera in följande veckas träningstillfällen. Det är viktigt att du belönar dig själv när du lyckats med en bra vecka. Skryt för dina vänner på facebook när du lyckats extra mycket.

Tala ut om din träning

För att du ska lyckas hålla ditt nyårslöfte under en lång period kan det vara bra att så många som möjligt vet om ditt löfte. Berätta för alla i din närhet och be dem fråga med jämna mellanrum hur det går med din träning. Det motiverar dig att fortsätta.

Musik motiverar rutinen

Hitta ditt sätt att få rutin på träningen och träna gärna till din favoritmusik, ett radioprogram eller en ljudbok. Musik i öronen kan göra att du både får mer energi så att du orkar träna, och att de negativa tankarna försvinner om det börjar kännas enformigt.