Kroppen efter graviditet och förlossning

Att få barn är en fantastisk upplevelse som förändrar livet på flera sätt. Samtidigt är graviditet och förlossning en stor omställning och påfrestning för kroppen. Hormonerna gör att humöret kan påverkas, även om glädjen är stor över att ha blivit förälder.

Återhämtningen

Efter graviditet och förlossning kan du känna dig omtumlad, lycklig, orolig och mörbultad. Det är vanligt att efter några dagar gå in i en känslomässig berg- och dalbana. Mindre sömn och mer ansvarskänslor kan också påverka humöret och orken. Om du har möjlighet, försök att få avlastning av någon nära så att du kan få sova och vila. Din kropp behöver både tid och kraft att ställa om sig efter allt som har hänt.

Eftervärkar

När moderkakan har kommit ut börjar livmodern dra ihop sig. Det kallas för eftervärkar. Eftervärkarna kommer ofta i intervaller och känns som kramp eller mensvärk. Om du ammar går det snabbare för livmodern att dra ihop sig och eftervärkarna kan då kännas mer. För en del är eftervärkarna mycket kraftiga, andra känner knappt av dem. En varm vetekudde, eller ett smärtlindrande läkemedel kan hjälpa mot kramp och värk. Fråga ditt apotek, din barnmorska eller på BVC vilka produkter du kan använda under amningstiden.

Mensen

Generellt kommer inte den regelbundna mensen tillbaka förrän amningen är avslutad. Det varierar förstås mycket, men det är bra att prata med din barnmorska eller BVC om du har frågor eller känner dig orolig.

Torra slemhinnor

När du ammar kan slidans slemhinnor bli torra och sköra. Det beror på hormonförändringar. För de flesta upphör besvären när amningen är avslutad.

Brösten

Att mata sitt barn är ett fint tillfälle till närhet, trygghet och värme som är viktigt för barnets utveckling, oavsett om du ammar eller matar med flaska. Gör det bekvämt för er och ta god tid på dig. Om du ammar och får besvär med såriga bröstvårtor kan det vara bra att fråga på BVC om hjälp. Det kan hjälpa att lufttorka bröstvårtorna så ofta som möjligt. Om du känner ett hårdare och ömt parti i bröstet kan det kännas bra att stryka lätt över bröstet i riktning mot bröstvårtan när du ammar.

Bristningar

Under förlossningen är det vanligt att få bristningar i underlivet. Små sår kan läka av sig själv, men djupare bristningar kan behöva sys. Stygnen behöver inte tas bort, utan de försvinner naturligt. Oftast är du svullen och öm i underlivet den första tiden. Duscha med ljummet vatten, undvik tvål och använd istället barnolja. Den kan även lindra vid klåda och irritation. Att använda en sval och kall binda kan kännas skönt. Att sitta på en kudde kan också underlätta.

Avslag

Oavsett om du fött vaginalt eller med kejsarsnitt kommer du att blöda från slidan efter förlossningen. Blodet kommer från såret efter moderkakan i livmodern och blödningen, som kallas avslag, brukar försvinna efter fyra till sex veckor. I början är avslaget blodfärgat, men efter några dagar kan avslaget vara brunaktigt och mot slutet vitt eller grått. Undvik att bada så länge som du har den blodiga flytningen. Duscha hellre och använd bindor som skydd. Använd kondom eller femidom om ni har vaginalt samlag. Om blödningen inte avtar bör du kontakta din vårdcentral, BVC eller en akutmottagning.

Urinvägarna

När du är gravid samlas vätska i kroppen vilket gör att du kissar mer än vanligt efter förlossningen. Men för en del kan det vara svårt att kissa. Det kan svida och göra ont. Försök att dricka mycket vätska för att späda ut urinen, då svider det inte lika mycket. Du kan också prova att kissa när du duschar. Spola då försiktigt med ljummet vatten samtidigt som du kissar.

Trög mage

Om du är förstoppad efter förlossningen kan det hjälpa att dricka mycket vätska, äta fiberrik mat och röra på sig. Prova att trycka en binda eller tvättlapp mot mellangården när du ska bajsa. På apoteket finns läkemedel som kan hjälpa magen att komma igång.

Hemorrojder

Det är vanligt att få hemorrojder både under graviditeten och efter förlossningen. Hemorrojder är vidgade blodkärl som sitter utanför eller innanför ändtarmsöppningen. De kan blöda, klia och svida, men ofta läker de utan någon behandling. Om du behöver lindring finns det receptfri salva eller stolpiller som kan lindra.

Att träna igen

Graviditet och förlossning är ofta en stor påfrestning för kroppen. Så snart du känner att du kan, är det bra att börja promenera och vara ute i friska luften. Försök att äta varierat och näringsrikt. Det är också viktigt att börja göra knipövningar för att få tillbaka en stark bäckenbotten. Det är även bra för den som är förlöst med kejsarsnitt att göra övningarna. Ofta kan du börja redan en vecka efter förlossningen, men känner du dig osäker kan du fråga om råd på din vårdcentral eller BVC. När du känner att du har hittat bäckenbottenknipet kan du även börja stärka bukmusklerna. Knip även med bäckenbotten när du tränar magen.

Efter ett par månader kan du börja motionera igen, men skynda långsamt. De första veckorna efter förlossningen är det bra att undvika tunga lyft. Träning med hopp bör du vänta lite längre med. Prata med din barnmorska, gynekolog eller vårdcentral om det gör ont eller känns obehagligt när du tränar. Det är viktigt att motionen och träningen känns bra och är behaglig för dig.

Sex och lust

Efter en förlossning är det vanligt att sexlivet förändras. En del vill vänta med att ha sex. Har du fått bristningar kanske du vill vänta lite längre. Det kan ta tid för er båda att få tillbaka lusten och stressar ni på det hela, kan det bli en negativ upplevelse. Ha därför sex först när det känns bra för er båda två. Prata med din partner om hur du känner och sök hjälp om ni vill ha stöd. 

Om du har besvär vid samlag kan du använda glidmedel eller en receptfri östrogenkräm. Tänk också på att du kan bli gravid igen. Kondom är ett bra sätt att skydda er mot oönskad graviditet.

Känslor och humör

Det är vanligt att känna sig orolig och nedstämd efter en förlossning. Du kan ha svårt att koncentrera dig, humöret kan svänga och du kan ha svårt att sova. Besvären brukar ofta bli bättre efter en till två veckor. Men om besvären inte går över kan du ha fått en förlossningsdepression. Om du har haft en svår graviditet eller förlossning kan du behöva mycket stöd och hjälp. Berätta för din barnmorska eller personal på BVC om hur du och din partner känner er.

Hos vårdguiden.se kan du läsa mer om förlossningsdepression.

Kontakta vården

Att få olika besvär de första månaderna efter en förlossning är helt naturligt, men en del komplikationer behöver behandlas.

... om du blöder mycket

En större blödning efter förlossningen kan bero på att livmodern inte drar ihop sig som den ska eller att det finns rester kvar av moderkakan inne i livmodern. Du kan då behöva läkemedel eller annan hjälp. Kontakta din barnmorskemottagning eller vårdcentral om du blöder mycket eller är orolig.

... om värken inte går över

Sök vård om värken i magen inte går över. Om du samtidigt har feber och det gör ont när du trycker på livmodern ska du söka vård på en akutmottagning eller en gynekologisk akutmottagning.

... om du eller din partner inte gläds åt att vara förälder

Sök vård om du känner dig ledsen eller inte gläds åt att vara förälder. Nedstämdhet efter en förlossning kan även drabba din partner. Kontakta barnmorskemottagningen för att få hjälp. Om någon av er mår mycket dåligt ska ni söka vård direkt på en vårdcentral eller akutmottagning.