Förkylningens olika faser

Snuva, hosta, ont i halsen... En förkylning har flera olika faser. Här kan du läsa mer om vad som händer i kroppen och hur du kan lindra förkylningssymtomen på olika sätt.

Hängig och trött?

När du blir förkyld kan du känna dig hängig, trött och sjuk. De två till tre första dagarna brukar vara värst. En förkylning går oftast över av sig själv och efter någon eller ett par veckor är de flesta helt friska igen. De vanligaste symtomen vid en förkylning brukar vara snuva, täppt näsa, hosta, heshet och ont i halsen. En del får även värk i kroppen och lite feber. Eftersom en förkylning orsakas av virus, finns det inga läkemedel som botar eller snabbar på tillfrisknandet. Däremot finns det receptfria läkemedel och produkter som lindrar och kan vara bra att ha hemma när du blir förkyld.

Värk och feber

Feber innebär att kroppstemperaturen är högre än normalt och det är vanligt att få lite feber i samband med en virusinfektion som t.ex. förkylning. Feber är inte skadligt eller farligt, utan är kroppens naturliga försvarsmekanism för att göra sig av med virus och bakterier. För vuxna varierar kroppstemperaturen normalt mellan 36,0 och 37,8 grader och temperaturer över 38 grader brukar räknas som feber. När temperaturen stiger är det vanligt att känna sig frusen och få lite värk i kroppen. I samband med att febern går ner kan du svettas en del. Värktabletter som innehåller paracetamol och ibuprofen kan användas av både vuxna och barn för att lindra symtomen vid feber och värk.

Du behöver normalt inte stanna hemma från jobb eller skola för en förkylning med snuva, halsont och lite huvudvärk. En lättare förkylning utan feber, halsont eller värk i kroppen behöver inte heller hindra dig från att motionera normalt. Men om du har en kraftigare förkylning med feber, bör du stanna hemma och avstå från motion eller idrott tills du är feberfri och känner dig pigg igen.

Halsont

Halsont beror oftast på förkylningsvirus. Då kan halsen bli svullen och irriterad. Kall eller varm dryck har ofta en lenande effekt om du har ont i halsen. Glass och yoghurt kan också kännas bra. Du kan också pröva vanliga halstabletter eller halstabletter som verkar bedövande i halsen. De kan ge en viss lindring om du har ont, men de minskar inte själva svullnaden i slemhinnorna.

Nästäppa och snuva

Rinnande näsa och nästäppa är vanligt vid förkylning. Näsans insida blir då inflammerad och näsan blir trängre och kan lättare täppas till. I början är snuvan tunn och nästan genomskinlig. Inom några dagar blir den ofta tjockare. En tjock gul eller grön snuva är ofta en naturlig följd av förkylningsvirus. Du kan använd en nässpray och sova med huvudet högt för att lindra nästäppan.

Om du har tjock snuva kan det hjälpa att rensa näsan med koksaltdroppar och koksaltspray. Har du torra slemhinnor i näsan kan du smörja in dem med mjukgörande nässpray som innehåller sesamolja. Vid nästäppa som orsakats av en förkylning kan du även använda en avsvällande nässpray som gör att svullnaden i slemhinnorna minskar. Använd inte avsvällande nässpray i mer än tio dagar eftersom långvarig användning istället kan ge en nästäppa som är svår att bli av med.

Om alla i familjen är förkylda bör var och en ha sin egen sprayflaska, så att inte smittan sprids den vägen. Du kan också köpa näsdroppar i engångsförpackning.

Hosta

Hosta är vanligt i samband med en förkylning. Att hosta är kroppens naturliga reflex för att göra sig av med slem och partiklar för att skydda lungorna. Det finns två olika typer av hosta: torrhosta och slemhosta.

När slemhinnorna i luftrören blir irriterade kan du först få rethosta. Efter ett tag kan det bildas mer slem i luftvägarna och rethostan övergår till slemhosta. Slemhosta kan upplevas som djup, kraftig och rosslande från bröstet. Vid slemhosta kan du ta läkemedel som tunnar ut slemmet i lungorna så att det blir lättare att hosta upp. Om du har slemhosta är det viktigt att hosta upp slemmet för att rensa luftrören. Hostdämpande mediciner bör inte användas mot slemhosta eftersom du då hostar mindre och därmed inte blir av med slemmet.

Vid torrhosta eller rethosta kan du dämpa hostreflexen med hostdämpande medicin. Du kan också lindra besvären genom att dricka varm eller kall dryck.
Även om själva förkylningen har släppt kan hostan fortsätta ett tag till då slemhinnorna fortfarande är känsliga. Normalt sett går hostan över efter två till fyra veckor.

Vad kan jag göra själv?

Eftersom förkylningar orsakas av virus hjälper inte antibiotika, men det finns både receptfria läkemedel och naturläkemedel som kan förebygga och lindra. Du kan också prova något av nedanstående för att minska symtomen eller lindra besvären.

Förebygga förkylningen

Vi drabbas alla av förkylningar då och då, speciellt om vårt immunförsvar är nedsatt. Att sova ordentligt och försöka att inte stressa för mycket kan göra att du inte drabbas lika lätt. Att tvätta händerna ofta är ett bra sätt att undvika att bli infekterad. I förkylningstider kan det också vara bra att promenera till skola eller jobb om det går, i stället för att ta tåg eller åka buss där det är mycket folk och förkylningarna kan frodas. Det finns även receptfria läkemedel, hälsokostprodukter och vitaminer som kan lindra och hjälpa till att hålla förkylningen borta.

Vila är viktigt

Om du blir förkyld läker kroppen ofta själv infektionen, men om du har en kraftig förkylning kan det vara bra att stanna hemma och ta det lugnt det första dygnet. Genom att stanna hemma undviker du också att smitta andra. Vila är viktigt, men det innebär inte att du behöver ligga till sängs hela tiden. Oftast är det bra att vara uppe och röra på sig. Däremot ska du aldrig idrotta med feber eller halsont.

Dryck kan lindra

Om du är förkyld och har feber är det bra att dricka lite extra, eftersom du kan förlora vätska om du svettas mycket. Prova med honungsvatten, svartvinbärssaft, te eller någon annan dryck du tycker om. Varm eller kall dryck kan lindra besvären.

Håll huvudet högt

Om nästäppan eller hostan gör det svårt att sova kan du prova att ligga med huvudet högt i sängen. Bädda med några extra kuddar under huvudet. Om kuddarna läggs under madrassen kan det kännas skönare för ryggen. Du kan också tillfälligt höja sängens huvudända genom att lägga ett par böcker under vardera sängstolpen. Det kan också kännas skönt att ha det svalt i rummet.

Rökning förvärrar besvären

Rökning eller rökiga miljöer irriterar luftvägarna och kan förvärra besvären. Hostan kan bli värre och mer långdragen och stämbanden kan läka sämre om du röker.

Skölj rent näsan

Att skölja näsan med en koksaltlösning löser upp segt sekret och kan hjälpa till att fukta torra slemhinnor.

Hur du undviker att smitta andra

En förkylning smittar som mest strax innan den bryter ut och under de första dagarna. Använd pappersnäsdukar när du snyter dig. Det är också bra att hålla lite avstånd till andra när du hostar och nyser. Och att helst hosta och nysa i armvecket. Nyser du i handen sprids smittan mycket effektivare.