Födoämnesallergi och intoleranser

Allergier och intoleranser för olika typer av livsmedel blir allt vanligare och därför kan det vara bra att veta lite mer om dem och hur man ändå kan laga de flesta recept fast med vissa modifikationer. Här kommer lite tips på ersättningar för några av de vanligaste!

Gluten

Gluten är ett protein som främst finns i vete men även i korn och råg. Vanliga symtom hos de som är känsliga för gluten är magsmärtor, gasbildning och nedsatt immunförsvar. Celiaki är dock ingen allergi utan en kronisk sjukdom som skadar tunntarmen.

Tips på ersättningar

Bönpasta, psylliumfröskal, pofiber och mjöl av majs, sesam, bovete, hirs och nötter.

Laktos

Laktos är en kolhydrat som finns i mjölkprodukter. Intolerans orsakas av en brist på enzymet laktas som bryter ner laktos till glukos (socker) och galaktos. När laktosen måste brytas ner av tarmbakterierna orsakar det buksmärtor,
gasbildning och diarré. Laktastabletter finns att köpa hos oss – bra vid tillfällen då det är svårt att undvika mjölkprodukter.

Tips på ersättningar

Havre-, ris-, nöt-, soja- och kokosgrädde/mjölk, vilket även är bra ersättningar för de som äter helvegetariskt.

Fler och fler låglaktos- eller helt laktosfria mjölkprodukter hittar man numera i mejerihyllan.

Mjölkallergi

Mjölkallergi kan yttra sig på olika sätt från person till person. Allt från eksem och humörsvängningar till att kroppen drabbas av anafylaktisk chock vilket kräver omedelbar kontakt med läkare. Det som immunförsvaret reagerar på är
proteinerna, äggviteämnena, som finns i mjölken.

Tips på ersättningar

Havre-, ris-, nöt- och kokosgrädde/mjölk. Sojaprodukter bör användas med försiktighet då överkänslighet kan utvecklas (sojaproteinet är i sin uppbyggnad snarlik mjölkproteinet).

Nötallergi

Nötallergi är vanligt förekommande och hänger ofta ihop med allergi mot pollen och stenfrukt (så kallad korsallergi). Om man är allergisk och råkar få i sig en nöt så svullnar luftvägarna vilket kan vara direkt livshotande. Även om mandlar egentligen är en rosenväxt och jordnötter en baljväxt så kallas de oftast för nötter. Dock är det många som även är känsliga för dessa så fråga alltid först för att vara på den säkra sidan.

Tips på ersättningar

Solros-, pumpa- eller sesamfrön. Rostas gärna för en mer nötaktig smak.

Äggallergi

Äggallergi är vanligare bland barn än vuxna och de flesta växer ifrån det lagom tills de börjar skolan. Är man extremt allergisk kan man även vara känslig mot kyckling, höns och fiskrom. Vanliga reaktioner är eksem, nässelutslag, astma, ögon- och läppsvullnad och i värsta fall så kan den som är riktigt allergisk drabbas av anafylaktisk chock vilket kräver omedelbar kontakt med läkare.

Tips på ersättningar

Psylliumfröskal (1 msk motsvarar 1 ägg), chiafrön (1 msk + 3 msk varmt vatten motsvarar 1 ägg) och banan (1/2 + 1 krm bakpulver motsvarar 1 ägg). De här ersättningarna lämnar sig också väl för den som äter helvegetarisk kost, tänk då på att även använda mjölkfria produkter.