Vanliga frågor
Känner du att något är oklart? Här kommer en liten sammanställning av vanliga frågor och svar. Hittar du inte ditt svar här, kontakta vår kundservice på 0771-760 760 eller mejla info@apoteksgruppen.se.
Att handla
Hur handlar jag via Apoteksgruppens e-handel?
Via vår webbplats, apoteksgruppen.se. Om du ska handla på recept loggar du in med ditt BankID under "Recept" och får då tillgång till dina egna recept samt de du har fullmakt för. Du kan också lägga till övriga apoteksvaror när du handlar på recept. Det gör du enklast genom att under "Produkter" söka upp de varor du vill beställa.
För att enbart handla receptfria läkemedel och övriga apoteksprodukter behöver man inte vara inloggad med BankID. Under "Produkter" kan du söka efter de varor du är intresserad av.
På vår hemsida under "Recept" finns en kort instruktion om hur tjänsten fungerar och har du ytterligare frågor kan du kontakta vår kundservice via telefon 0771-760 760 eller mejla din fråga till info@apoteksgruppen.se, alternativt något av våra apotek.
Finns det någon åldersgräns för att handla via Apoteksgruppens e-handel?
Ja, man måste ha fyllt 18 år.
Varför ska jag välja att handla genom Apoteksgruppens e-handel?
Vår e-handel är mycket enkel att använda och är även den bäst mobilanpassade e-handelstjänsten för receptförskrivna varor vilket gör det smidigt att handla oavsett var du befinner dig.
Kan jag handla receptfritt och andra varor via Apoteksgruppens e-handel?
Ja, både receptfria läkemedel och övriga apoteksprodukter.
Kan jag prenumerera på mina receptbelagda läkemedel via er e-handel?
Enligt receptregisterlagen får vi inte lagra några kunduppgifter kopplade till recept, därför kan vi inte erbjuda den tjänsten.
Kan jag, innan jag handlar, se om mina receptbelagda läkemedel finns i lager?
Det finns inget lagersaldo i tjänsten, men frågor om läkemedel finns i lager kan besvaras av vår kundservice eller via fass.se.
Inloggning
Hur kan ni säkerställa att det är rätt person som handlar på recept via Apoteksgruppens e-handel?
Alla som vill handla på recept måste logga in med sitt BankID för att kunna handla via vår e-handel.
Hur fungerar BankID?
Genom att installera BankID på din dator, läsplatta eller mobil, verifierar den att du är du. Läs gärna mer om BankID på vår hemsida eller på support.bankid.com.
Recepthantering
Kan jag se mina recept i er e-handel?
Ja, du kan se alla dina elektroniska recept samt de för eventuella barn upp till 18 år samt för andra personer som du har fullmakt för. Du kan även se dina inaktuella recept.
Kan någon annan logga in och se mina recept?
Det är endast de som har fullmakt för dig som kan logga in för att se dina recept och handla åt dig, annars kan ingen annan än du själv göra det.
Kan jag handla någon annans receptbelagda läkemedel?
Du kan endast logga in för att handla recept åt dig själv och de som du har fullmakt för.
Kan någon annan hämta ut mina receptbelagda läkemedel?
Om någon annan ska hämta ut din receptbelagda medicin behöver den personen ha fullmakt för dig, visa sin legitimation och orderID på beställningen.
Vad menas med fullmakt?
En fullmakt är en bekräftelse på att en person får agera i ditt ställe och, i det här fallet, beställa och hämta ut dina receptbelagda varor samt se dina recept.
Hur fungerar det att handla med högkostnadsskydd när man e-handlar?
Att handla med högkostnadsskydd fungerar precis likadant i vår e-handel som på våra fysiska apotek. Via vår tjänst kan du också se var du befinner dig i högkostnadstrappan.
Kan jag se hur mycket jag har kvar att betala innan jag får frikort?
Ja, när du är inloggad på receptsidan kan du se hur mycket du har kvar innan du har rätt till ett frikort.
Kan jag ta ut delar av ett uttag via Apoteksgruppens e-handel?
Ja, du kan välja att ta ut hela eller delar av dina uttag via vår e-handel, precis som på fysiskt apotek.
Kan jag beställa kylvaror via Apoteksgruppens e-handel?
Ja, from 2 maj 2016 kan du det. De hålls kylda fram till uthämtning i apoteket. Du kan dessvärre inte beställa kylvaror för hemleverans i dagsläget.
Kan jag beställa narkotikaklassade läkemedel via Apoteksgruppens e-handel?
Ja, from 2 maj 2016. Du kan dessvärre inte beställa narkotikaklassade läkemedel för hemleverans i dagsläget.
Hur fungerar det med utbyte till billigare varor när man handlar via Apoteksgruppens e-handel?
Precis som i våra fysiska apotek erbjuds du ett likvärdigt preparat när det finns tillgängligt. Det billigare alternativet blir automatiskt förvalt, och du måste därmed ta bort markeringen för att få det förskrivna preparatet vilket kan komma att påverka din kostnad för läkemedlet.
Kundservice
Hur kan jag nå Apoteksgruppens kundservice?
Ring 0771-760 760, vardagar mellan kl. 9:00-17.00 eller mejla info@apoteksgruppen.se
Vilken kunskap finns på Apoteksgruppens kundservice?
Motsvarande kunskap som på våra fysiska apotek. Om din frågeställning kräver farmaceutisk kompetens kopplas du till en av våra farmaceuter.
Vad kan jag få hjälp med av Apoteksgruppens kundservice?
Vår kundservice hjälper och vägleder kring hur vår e-handelstjänst fungerar, betalning och hur det fungerar med uthämtning och hemleverans. Vår kundservice ser om din beställning kommit in, men har du frågor gällande leverans kan du vända dig direkt till ditt apotek och till Airmee om din beställning lämnat Apoteksgruppens lager. Kundservice kan även svara på generella frågor om reklamationer.
Har personalen i kundservice tystnadsplikt?
Ja, precis som i våra fysiska apotek har alla som arbetar i kundservice tystnadsplikt.
Förpackning och leverans
Var packas varorna jag beställer?
Din beställning packas direkt på det av dig valda apoteket inom Apoteksgruppen. Nästan samtliga av våra lokala apotek är e-handelsapotek och certifierade inom e-handel.
Hur kan jag vara säker på att jag verkligen får det jag beställer?
Vi har samma noggranna kontroll i vår e-handel som i våra fysiska apotek.
Hur vet jag att min beställning har gått igenom?
Så fort beställningen mottagits av oss på Apoteksgruppen får du en orderbekräftelse via e-post.
Vilka olika leveranssätt erbjuder ni?
I dagsläget erbjuder vi alternativen att hämta på valfritt e-handelscertifierat apotek inom Apoteksgruppen Just nu erbjuder vi inte hemleverans.
Hur lång tid tar det innan jag kan hämta mina receptbelagda läkemedel?
Oftast kan du hämta din beställning redan samma dag eller nästföljande vardag. Om vissa varor behöver beställas in till apoteket, kan leveranstiden komma att bli 1 till 4 vardagar.
Hur vet jag att mitt paket finns att hämta ut?
När paketet finns att hämta ut aviseras du via sms eller telefon av det av dig valda apoteket.
Kan ni leverera till utlandet?
Nej, vi kan endast erbjuda avhämtning i våra apotek.
Kan jag beställa mina receptbelagda läkemedel från utlandet?
Ja, du kan beställa receptbelagd medicin från utlandet men avhämtning kan bara ske inom Sverige och våra apotek. Allt du behöver är ett svenskt BankID.
Priser och betalning
Är det billigare att handla via e-handeln än på apoteket?
Nej, vi har inte andra priser i e-handeln än våra rekommenderade priser till våra fysiska apotek.
Hur mycket kostar det att beställa hem mina receptbelagda läkemedel?
Avhämtning på valfritt Apoteksgruppen-apotek är alltid fraktfritt.
Hur betalar jag mina varor?
Du betalar dina varor när du beställer dem via vår e-handel. Det sker via PayEx, alternativen är kort och faktura. För att betala via faktura måste du vara inloggad med BankID. Observera att betalningen dras från ditt konto när beställningen färdigställs i apoteket.
Hur skickas min faktura?
Om du väljer att betala med faktura skickas den till den mailadress du angav vid köptillfället när ordern har hanterats. Se till att kontrollera din skräpkorg om fakturan inte dyker upp i din inkorg. Du kan även logga in hos Swedbank Pay (swedbankpay.se) med BankID för att få en överblick över dina samtliga fakturor som hanteras av Swedbank Pay. Eventuella kravbrev (påminnelser, inkassokrav) kommer att skickas via post till din folkbokföringsadress.
Kan jag delbetala mina receptbelagda läkemedel?
Ja, så snart du mottagit din faktura till din mailadress kan du konvertera fakturan till en delbetalning. Detta gör du genom att logga in med ditt BankID på www.swedbankpay.se eller kontakta Swedbank Pay på telefonnummer 0771 - 44 10 00 så hjälper de dig med detta.
Får jag kvitto på mitt köp hos er?
Givetvis får du kvitto på ditt köp. Det levereras tillsammans i samband med din uthämtning.
Reklamationer och returer
Vad händer om jag får fel varor levererade eller om de är trasiga?
Om du skulle ha fått fel varor eller har frågor kring leveransen, vill vi gärna att du hör av dig till det aktuella apoteket där du hämtade ut din beställning eller till vår kundtjänst om du fått dina varor levererade hem med Airmee. Önskar du kontakta apoteket hittar du kontaktuppgifter till alla våra apotek här. Om du inte har möjlighet att besöka ett av våra apotek kan du skicka varan tillsammans med kvitto och följesedel till Apoteksgruppen på följande adress: Apoteksgruppen i Sverige AB, Box 7264, 103 89 Stockholm. Du står för kostnaden av retur och har ansvar för varan till dess att den kommit Apoteksgruppen tillhanda.
Kan jag ångra en beställning eller skicka tillbaka varor jag fått?
Ja, men produkter på recept omfattas inte av ångerrätten i Distansavtalslagen. I de allmänna köpvillkoren på vår hemsida framgår vad som gäller rörande ångerrätt.
Kundklubb
Måste jag vara medlem i er kundklubb för att handla i er e-handel?
Nej, du behöver inte vara medlem i vår kundklubb för att handla smidigt och enkelt via vår e-handel.
Får jag poäng på mina köp i er e-handel?
Ja, på allt utom produkter på recept.
Hur ska jag göra för att få poäng?
Du måste vara inloggad med BankID för att få poäng och kunna ta del av andra kundklubbserbjudanden.