Ångerrätt och reklamation

Här hittar du specifik information om ångerrätt och reklamation gällande vår e-handel.

Ångerrätt

Som kund har du 14 dagars ångerrätt enligt lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (distansavtalslagen). Ångerfristen börjar löpa från den dag du mottagit varan.

Läkemedel, livsmedel och kylvaror omfattas inte av ångerrätten i distansavtalslagen och du kan därmed inte använda ångerrätt för att returnera sådana produkter. Om en receptförskriven vara trots detta returneras så kommer denna att destrueras och debiteras kund.

För övriga varor har du ångerrätt enligt distansavtalslagen. Var dock uppmärksam på att du kan bli skyldig att ersätta Apoteksgruppen för eventuell värdeminskning i varan om du hanterar varan i större utsträckning än vad som varit nödvändigt. Förpackningar till hygienartiklar får inte öppnas om du ska behålla din ångerrätt. Detsamma gäller andra varor som av hälso- och hygienskäl inte lämpligen inte kan returneras om förpackningen är bruten.

För utnyttjande av ångerrätten ta med varan, kvitto och följesedel till valfritt apotek inom Apoteksgruppen.

Om du inte har möjlighet att besöka ett av våra apotek kan du skicka varan tillsammans med kvitto och följesedel till Apoteksgruppen på följande adress: Apoteksgruppen i Sverige AB, Box 7264, 103 89 Stockholm. Du står för kostnaden av retur och har ansvar för varan till dess att den kommit Apoteksgruppen tillhanda. Vid utnyttjande av ångerrätten ska den returblankett som skickades med beställningen användas. Blanketten finner du även för utskrift här. Om du utnyttjar din ångerrätt kommer Apoteksgruppen att återbetala din betalning (exklusive eventuell fraktkostnad och avdrag för värdeminskning i varan) inom 14 dagar från det att Apoteksgruppen mottagit den returnerade varan. Återbetalning sker som huvudregel med samma betalningssätt som vid köpet. Du måste dock i vissa fall godkänna annan betallösning vid utnyttjande av ångerrätt, retur samt reklamation. Om du valt att betala med faktura men ännu inte betalat denna kommer fakturan avseende returnerade varor att krediteras (exklusive eventuell fraktkostnad och avdrag för värdeminskning i varan).

Har du fått din beställning levererad med Airmee kan du även genomföra din retur av beställningen genom att kontakta kundtjänst på Apoteksgruppen per telefon på 0771 760 760 för att boka upphämtning med Airmee. Upphämtning sker kvällstid 17:00 – 22:00 mot en avgift på 59 kr.

Defekt eller fel vara

Om du har fått en defekt eller felexpedierad vara ber vi dig att omgående kontakta det apotek inom Apoteksgruppen där du hämtade din beställning. Kontaktuppgifter till våra apotek hittar du här.

Du kan även kontakta vår kundtjänst 0771-760 760, vardagar 9-17:30 eller via mejl info@apoteksgruppen.se